Just Eat Takeaway kampt met een dalend aantal bestellingen, maar blijft op koers dankzij een hogere gemiddelde bestelwaarde. De maaltijdbezorger houdt dus rustig vast aan zijn jaardoelstellingen en de nakende overname.
Dalende volumes, stijgende waarde
Just Eat Takeaway ontving in het eerste kwartaal van 2025 minder bestellingen dan in dezelfde periode een jaar geleden. Toen zakte het aantal orders nochtans ook al. Dit keer zag de maaltijdbezorger de orders terugvallen in alle regio’s waar het bedrijf actief is.
Toch steeg de brutobestelwaarde – de totale waarde van alle bestellingen – in Europa en het Verenigd Koninkrijk, de twee belangrijkste markten. Op groepsniveau bleef de brutobestelwaarde in constante valuta vrijwel stabiel. Aangezien Just Eat Takeaway zijn inkomsten genereert via commissies op deze brutobestelwaarde, wijst de stijging op een mogelijke omzetgroei ondanks het lagere volume.
Optimisme blijft ondanks krimp
De maaltijdbezorger handhaaft zijn financiële vooruitzichten voor het volledige jaar. Just Eat Takeaway verwacht een groei van de brutobestelwaarde met 4% tot 8% en een aangepast brutobedrijfsresultaat (EBITDA) tussen de 360 en 380 miljoen euro. CEO Jitse Groen wil in 2025 nog 150 miljoen euro extra investeren om de groei te versnellen. De langetermijndoelstelling blijft een EBITDA-marge van meer dan 5% van de brutobestelwaarde.
Beleggers keken uit naar een update over het overnamebod van Prosus, maar dat bleek tevergeefs. Just Eat Takeaway herhaalde slechts dat de overname tegen het einde van het jaar moet worden afgerond, afhankelijk van goedkeuring door toezichthouders. Het bod van 4,1 miljard euro kreeg al de steun van het bestuur en de raad van commissarissen.