Jumbo heeft internationale inkoopkracht nodig om klanten lagere prijzen te kunnen bieden. De keten zou daarom toetreden tot Everest, de inkoopcombinatie die door Duits marktleider Edeka werd opgezet.
Nood aan schaalvergroting
Jumbo onderzoek de mogelijkheden van een internationale inkoopsamenwerking. Dat bevestigt de retailer aan Distrifood. De supermarktketen wil zich verder onderscheiden door meer te focussen op de combinatie van prijs, assortiment en service. Schaalvergroting door een internationale samenwerking zou bijdragen aan “een breed, relevant en betaalbaar assortiment”, zegt de keten.
Namen van mogelijke partners wil Jumbo niet noemen, maar volgens Lebensmittel Zeitung zou de Nederlandse nummer twee het vierde lid worden van de inkoopcombinatie Everest, opgezet door de Duitse marktleider Edeka, Picnic en Système U. Deze groepering onderhandelt onder leiding van topman Gianluigi Ferrari met een veertigtal merkfabrikanten over uniforme Europese netto-nettoprijzen. Met Jumbo erbij zouden de leden van Everest een gezamenlijke omzet van 200 miljard euro vertegenwoordigen.
Dat Jumbo tot nu toe niet toetrad tot een internationale alliantie, mag opmerkelijk worden genoemd. Het bedrijf is met goed tien miljard omzet wel groot in Nederland, maar erg klein in Europa, terwijl het toch moet concurreren met retailreuzen als Ahold Delhaize, Aldi en Lidl.
Update: Jumbo heeft het nieuws intussen bevestigd. Meer lees je hier.