Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.
Groei in franchise
In een interview met het Nederlandse vakblad Distrifood reageert Jumbo-topman Ton van Veen op de speculaties dat de Nederlandse supermarktketen mogelijk uit België zou vertrekken – geruchten die nog werden aangewakkerd door de recente beslissing om de winkel in Zonhoven te sluiten.
“‘We hebben het onder de loep gelegd. De uitkomst is een volmondige herbevestiging van onze strategie: we gaan daar vol door”, zegt de CEO. “We hebben daar tractie. De winkels groeien er heel hard in omzet. Nieuwe vestigingspunten uit de pijplijn komen los. We zien daar vooral ook groei in franchise. Ondernemers in België melden zich ook bij ons.”
Terug naar de basis
In hetzelfde interview ontkent van Veen met klem dat hij als “tussenpaus” bij Jumbo is aangetreden om het bedrijf verkoopklaar te maken. Daarover circuleren namelijk geruchten in Nederland, na opgemerkte personeelswissels op het hoofdkantoor en na de beslissing van de retailer om met sportsponsoring te stoppen. Colruyt en Edeka zouden mogelijke kandidaat-kopers zijn, maar daar is niets van aan, zegt de topman: “Het is de intentie van alle betrokkenen dat ik deze job langjarig ga doen.”
Wel geeft hij toe dat er stof ligt op de Jumbo-formule, die in Nederland marktaandeel verloor en de marges zag krimpen. Jumbo moet terug naar de basis, met een scherpere prijspositionering – al wil hij geen prijsoorlog ontketenen – en heldere keuzen op het vlak van kwaliteit, beschikbaarheid, service en duurzaamheid. De retailer kijkt daarom kritischer naar e-commerce en naar de budgetten voor sportsponsoring.