Wil je een oververzadigde markt veroveren, dan moet je meer bieden voor minder geld, zegt Jumbo-topman Frits van Eerd. Hij steekt zijn ambitie niet weg: “We moeten eerst naar Wallonië. Maar dan is de taalbarrière naar Frankrijk natuurlijk wel geslecht.”
Maximale klanttevredenheid
“Als je een markt wil veroveren die al oververzadigd is, dan kun je dat alleen maar doen door meer te bieden voor minder geld. Als we hogere prijzen hebben dan de concurrent, of minder assortiment, dan gaan we in deze markt niet groeien. Hetzelfde geldt voor service”, zegt de CEO in een interview met De Volkskrant.
Naar eigen zeggen haalde van Eerd de mosterd in Amerika, waar hem opviel dat winkelmedewerkers supergemotiveerd zijn: “Bij Jumbo gaan we echt voor maximale klanttevredenheid. Ik vind het prima als een medewerker een kwartier met een klant rondloopt om die te helpen een maaltijd samen te stellen. Andere merken zouden denken: dat kost geld.”
Beter zijn dan prijsvechter
Jumbo werkt nu eenmaal anders dan andere supermarktketens: “Daar geldt: óf een heel lage prijs, maar nauwelijks assortiment en weinig service, óf heel veel service en een mooi assortiment maar dan een hoge prijs. Pak Lidl en Albert Heijn, en iedereen weet waar die merken voor staan. Wij hebben het assortiment van Albert Heijn, de prijs van Lidl, en betere service. Op alle drie deze aspecten doen wij het beter dan een groot deel van de markt.”
Hoewel Jumbo de reputatie heeft van een prijsvechter, wil de topman die perceptie veranderen: “Het gaat niet om een fles cola tegen een spotprijs. Als je een winkel binnenloopt, dan hoop ik toch dat je denkt: hier is warmte, ik sta hier niet in een schuur met goedkope producten.”
“Geen verstand van non-food”
In hetzelfde interview vertelt hij ook hoe de deal met Hema tot stand kwam: “Hatseflats! We gaan het gewoon doen. De marges zijn zo klein dat het een fluitje van een cent is om alles kapot te rekenen. Ik bedenk liever hoe het wél kan werken.” Liefst had de topman heel Hema gekocht, maar daar zag hij uiteindelijk toch van af: “Ik heb helemaal geen verstand van non-food.” Dat de samenwerking een succes wordt, daaraan twijfelt hij niet: “Iedereen snapt dat Hema een geweldig goed merk is met producten die perfect in onze schappen passen.”
Op de vraag of Jumbo straks net als Hema Europa ingaat, naar Duitsland, Frankrijk of Spanje, antwoordt van Eerd: “Ik heb geen flauw idee. Nou ja, over vijf jaar willen we in België honderd winkels open hebben. Als dat goed gaat, dan ga ik verder. Maar Europa – we hebben alleen nog winkels in Vlaamstalig België. We moeten eerst naar Wallonië. Maar ja, dan is de taalbarrière naar Frankrijk natuurlijk wel geslecht.”