Jumbo schrapt zijn raad van bestuur en hervormt de directie ingrijpend. De Nederlandse supermarktgroep wil met een eenvoudigere structuur beter kunnen inzetten op de winkel van de toekomst, overnames én e-commerce.
CFO en CCO stoppen
Jumbo heeft een nieuw meerjarenplan klaar, en dat moet vooral de toplaag van het bedrijf leniger maken. De huidige raad van bestuur houdt op te bestaan, maar huidige bestuurders Colette Cloosterman-van Eerd en Ton van Veen krijgen wel een zitje in de overkoepelende raad van commissarissen. In die rol hoeven ze geen dagelijkse operationele taken meer te vervullen, maar zullen ze zich toeleggen op meer strategische vraagstukken.
Ton van Veen stopt bijgevolg als CFO, maar zal vanuit de raad van commissarissen toezien op de “ontwikkeling van HEMA, de samenwerking met Gorillas en mogelijk nieuwe acquisities”. Colette Cloosterman-van Eerd (nu CCO) gaat zich dan weer toespitsen op het ontwikkelen van een winkelconcept van de toekomst en op duurzaamheid.
Nieuw directieteam
De dagelijkse leiding komt in handen van een nieuw directieteam: vanaf 28 maart is Frits van Eerd CEO van het familiebedrijf, met verder nog Cees van Vliet (Operatie), Frances Franken (Commercie), Ralph Bertrand (Formule), Tim Hehenkamp (Tech & Data), Claire Saes (HR) en Peter van Erp (Finance). De hervorming zou ook gevolgen hebben voor andere lagen in de organisatie.
“Met deze aanpassingen gaan we bij Jumbo een volgende fase in”, zegt topman Frits van Eerd: “We hebben ons in relatief korte tijd opgewerkt tot een financieel gezonde organisatie met een sterke marktpositie. Dit willen we niet alleen vasthouden, maar ook verder uitbouwen.” Ook ziet de familie het foodretaillandschap snel veranderen. Om daarop te kunnen reageren is een “robuuste, ondernemende organisatie met korte lijnen en een eenduidige aansturing” nodig.
Nieuwe wegen online
De volgende fase moet er onder meer op het gebied van e-commerce komen. Online is Jumbo – op Albert Heijn na de grootste supermarktketen van Nederland – immers niet de onbetwiste nummer twee, geeft Ton van Veen te kennen aan het FD. Websupermarkt Picnic is op dat vlak een te duchten rivaal. Jumbo wil dus meer gaan investeren in onlineboodschappen, zeker nu de retailer merkt dat consumenten niet bereid zijn om bij te betalen voor thuislevering. Het bedrijf bekijkt daarom andere modellen, zoals abonnementsformules en gratis levering op bepaalde momenten.
Om uit de kosten te komen, gaat de foodretailer ook met data aan de slag: net zoals steeds meer supermarktbedrijven hoopt Van Veen inkomsten te halen uit online advertenties en door klantendata te verkopen aan leveranciers. Eerder lanceerde Carrefour zo ook het Link-platform.
De samenwerking met Gorillas is nog een manier om online te groeien. Jumbo overweegt om de opslagruimtes van supermarkten open te stellen als ‘dark stores’ voor de flitsbezorger, nu verschillende steden nieuwe magazijnen verbieden wegens overlast. Het Nederlandse familiebedrijf hoopt de jonge snaken van Gorillas bovendien een beetje “op te voeden”.