Het is Jumbo menens op de Belgische markt, maar de retailer gaat stap voor stap: eerst winkels, dan e-commerce. Eerst supermarkten, later ook vestigingen van Jumbo Foodmarkt en Jumbo City. Eerst Vlaanderen, en dan…
“Beter, anders, goedkoper”
Topman Frits van Eerd heeft erg lang uitgekeken naar de stap naar België, zo vertelde hij afgelopen dinsdag op de persconferentie in Pelt. “Niet dat we in Nederland al rond zijn. Maar als je bedenkt dat we leveren tot in Groningen en Friesland, dan zit je op dezelfde afstand naar het zuiden al aan de Franse grens. Maar we gaan stap voor stap: eerst Vlaanderen en dan zien we wel verder.”
“De Jumbo-formule is nog jong, ze ging pas van start in 1996. We meenden toen dat foodretail beter, anders en goedkoper kon. Het ging in Nederland niet vanzelf. Maar als je bedenkt dat mijn droom toen was om ooit 50 winkels te hebben, en je ziet waar we nu staan… Het is anders gelopen. We hebben ons marktaandeel in Nederland verviervoudigd in tien jaar tijd. We staan nu op 22% en ik wil naar 25%, dat kunnen we aan. Hoe we dat doen? We willen van onze klanten fans maken, daarvoor zetten we telkens die stap extra.”
“Ik geloof sterk in de evolutie van foodretail naar ‘food experience’: het gaat om meer dan product en prijs. We willen een inspiratiebron zijn, we installeren keukens in onze winkels en verkopen kant-en-klare gerechten. We hebben ruim 100 La Place restaurants en je vindt al veel La Place producten in onze winkels.”
“In Nederland hanteren we verschillende formules: met (de erg grote, nvdr) Foodmarkt en (de kleinere) City komen we zeker ook naar België, maar nog niet nu… Ook met online gaan we hier nog even wachten: eerst bricks, dan clicks. In Nederland groeien we online harder dan verwacht.”
Jumbo in cijfers
-
675 supermarkten
-
8 City-winkels
-
8 Foodmarkten
-
460 afhaalpunten
-
105 La Place-restaurants
-
7,4 miljard euro omzet