In Veghel test Jumbo deze maand een slimme winkelwagen in de praktijk. De Nederlandse retailer wil zo nagaan in hoeverre de nieuwe technologie toegevoegde waarde heeft voor zijn klanten.
Kunstmatige intelligentie
De slimme winkelwagen is uitgerust met camera’s en een aanraakscherm en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie. Daardoor kan het karretje zelfstandig de ingeladen producten herkennen en registreren. Via het aanraakscherm kunnen klanten alles opvolgen, zoals het totale bedrag van de boodschappen en welke producten in de aanbieding zijn. In de toekomst moet het ook mogelijk zijn om klanten via het scherm te laten afrekenen.
Jumbo laat de slimme winkelkar nu testen door collega’s en klanten, om na te gaan waar kansen en beperkingen liggen en of het winkelen voor de klanten ook leuker en eenvoudiger wordt. Op basis van die ervaringen wil de retailer dan beslissen of de innovatie ook echt in de winkels zal worden uitgerold. “We kijken voortdurend hoe we de allerlaatste innovaties en technologieën kunnen toepassen om onze dienstverlening aan klanten te verbeteren en hen te blijven verrassen en inspireren”, zegt Tim Hehenkamp, directeur technologie bij Jumbo.