Jumbo stopt met een test om potentiële winkeldieven op te sporen met behulp van AI. “Klanten zijn geen potentiële dieven”, zegt CEO Ton van Veen, die diefstal op andere manieren wil bestrijden.
Sociale controle
Begin dit jaar meldde Jumbo dat het verlies door diefstal in 2023 meer dan honderd miljoen euro bedroeg, of 1% van de omzet. De retailer kondigde dan ook een reeks maatregelen aan om diefstal terug te dringen, met onder andere cameratoezicht en meer steekproven aan de zelfscankassa’s.
Daarnaast testte de supermarktketen nieuwe software die met behulp van AI afwijkend gedrag van klanten in de winkel herkent. Dat project wordt afgevoerd, zegt topman van Veen aan De Telegraaf: “Het doet het gevoel bij mensen om te winkelen geen goed. Klanten zijn geen potentiële dieven, klanten zijn hartstikke welkom, ook als iemand een keer vergeten is iets te scannen.” In plaats van harde maatregelen wil hij meer inzetten op sociale controle: “Oogcontact met mensen is belangrijk.”
Toch wist Jumbo dit jaar het verlies door diefstal met 30% terug te dringen. Dat is nog niet genoeg, vindt van Veen: “Ik vind dat het naar maximaal een half procent van de omzet moet. Ook deze besparingen kunnen we dan doorgeven aan de klant.”