Jumbo stopt als eerste Nederlandse supermarktketen met promotieacties voor vlees, zowel in de winkels als online. De supermarktketen wil op die manier bijdragen aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding.
Naar 50% plantaardige eiwitten in 2025
Vanaf week 22 (dat is eind mei) zullen alle tijdelijke prijspromoties of zogenaamde “van/voor-aanbiedingen” voor vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn, meldt het bedrijf in een persbericht. Met deze beslissing wil de retailer de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding versnellen, zegt CEO Ton van Veen.
In 2025 wil de supermarktketen dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn, tegen 2030 moet dat zelfs 60% worden. Dat kan alleen door te stoppen met vleespromoties, aldus de topman. Stoppen met vleespromoties past volgens Jumbo bovendien bij de strategie om élke dag lage prijzen te hanteren voor de klanten. In november vorig jaar verlaagde de keten de prijzen voor vleesvervangers.
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die recent nog de vleespromoties bij Jumbo hekelde, juicht de beslissing van de retailer toe: “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is.” De organisatie roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen.