“Jumbo is euro’s goedkoper”: met deze slogan gaat Jumbo in de aanval tegen Nederlands marktleider Albert Heijn. De supermarktketen claimt goedkoper te zijn voor A-merken dankzij onderhandelingen met leveranciers.
Disputen
Jumbo publiceert deze week in Nederland een prijsvergelijking van 21 A-merkproducten. De boodschappenlijst kost 45,95 euro bij Jumbo, tegenover 50,79 euro bij Albert Heijn. Het gaat uitsluitend om dranken: van frisdrank, water, vruchtensap en bier over melk, sojadrink, koffiepads en kruideninfusie. Bekende merken als Coca-Cola, Heineken, Spa, Lipton en Appelsientje worden meegenomen, maar ook enkele huismerkproducten.
CEO Ton van Veen noemt de verlaagde prijzen op LinkedIn “een mooi resultaat van de recente onderhandelingen met onze leveranciers”. Daarbij stuurt hij ook een knipoog richting Albert Heijn-CEO Marit van Egmond.
Sinds de supermarktketen toetrad tot de internationale inkoopallianties Epic Partners en Everest, zet ze meer druk op leveranciers om de prijzen laag te houden. Dat leidt soms ook tot boycots en lege schappen in de winkels: er waren dit jaar al disputen met onder andere Coca-Cola, Heinz en Haribo.