In Nederland bleven de omzet en het marktaandeel van Jumbo stabiel tijdens de eerste jaarhelft. Toch is de retailer niet ontevreden: de markt daalde immers. In België groeit de keten dit jaar door naar 27 vestigingen.
Meer franchisewinkels
Koninklijke Jumbo Food Groep realiseerde in de eerste helft van 2022 een omzet van 5,46 miljard euro, een stijging met 1,6%. De omzet van de Jumbo-supermarkten bedroeg 5,41 miljard euro, het marktaandeel bleef stabiel op ongeveer 22%. Toch is de retailer tevreden: door het wegvallen van de meeste coronarestricties daalde de markt immers. Jumbo deed met een index van 100 beter dan het marktgemiddelde van 98,9.
In Nederland heeft Jumbo nu 687 winkels. 32 vestigingen werden de afgelopen zes maanden vernieuwd. In België staat de teller momenteel op 21 winkels, vier meer dan eind vorig jaar. Daar komen er nog zes bij: eind dit jaar wil Jumbo afklokken op 27 winkels. De keten zal meer franchisewinkels openen in België en voorziet ook Kletskassa’s in meer supermarkten, na de opening van een eerste in Balen.
Alert op de kosten
De omzet van Jumbo online stagneerde, doordat meer klanten na corona weer het bezoek aan een fysieke winkel combineren met online bestellen. De retailer opent meer regionale bezorghubs en versterkt de strategische samenwerking met Gorillas in Nederland. Restaurantketen La Place kon na corona weer groeien en behaalde 51 miljoen euro omzet.
“We zijn tevreden met de gerealiseerde omzetontwikkeling tot nu toe, zeker in het licht van de uitdagende marktomstandigheden”, zegt algemeen directeur Frits van Eerd. “De eerste weken van 2022 hadden we nog te maken met beperkende coronamaatregelen en daarna met de gevolgen van de situatie in Oekraïne. Toch houden we vast aan onze doelstelling om dit jaar door de omzetgrens van 10 miljard euro te breken. Ook blijven we extra alert op de kosten en richten we met vertrouwen onze aandacht op de strategische keuzes die we begin dit jaar hebben gemaakt.”