Op de hoofdzetel van Jumbo in Veghel verdwijnen 300 van de 1300 jobs. Een deel van de ondersteunende functies zal worden uitbesteed, verder schrapt de supermarktketen vooral managementfuncties.
80 gedwongen ontslagen
De afslankingsplannen van Jumbo zijn niet nieuw: reeds vóór het uitbreken van de coronacrisis zei financieel directeur Ton van Veen aan dat er wellicht 250 jobs zouden sneuvelen op het hoofdkantoor. Uiteindelijk zijn het er dus nog net iets meer geworden.
Net iets meer de helft van de weg te snijden jobs, 180, zijn ondersteunende functies in onder meer personeelsadministratie en crediteurenbeheer. De retailer wil die uitbesteden en rekent erop dat de betrokken werknemers mee de overstap zullen kunnen maken naar de bedrijven waaraan de diensten worden uitbesteed. Daarnaast snoeit de supermarktketen in haar managementfuncties: een veertigtal jobs zou verdwijnen via natuurlijke weg, terwijl een tachtigtal medewerkers gedwongen ontslagen worden.
Volgens van Veen heeft het geen enkele zin om de reorganisatie uit te stellen omwille van de coronacrisis, hoewel de keten dat overwogen heeft: langer uitstel zou enkel tot onrust en onduidelijkheid bij het personeel leiden, zegt de CFO in het FD. De werknemers die gedwongen moet opstappen krijgen wel een betere ontslagregeling dan aanvankelijk voorzien. “Het gaat toch om tachtig mensen met tachtig gezinnen”, aldus van Veen.
Slagvaardigheid herstellen
Met de reorganisatie wil de financieel directeur het hoofdkantoor weer slagvaardiger maken. Volgens hem werd de organisatie te vet, onder meer door de vele overnames de voorbije jaren. “In een lange periode van groei heeft een hoofdkantoor de neiging hard mee te groeien. Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen. Hierdoor is het hoofdkantoor behoorlijk uitgedijd. Er zijn veel managementlagen en portefeuilles met een directeur erboven.”
Door die structuur werd het steeds moeilijker om innovaties en vernieuwingen snel in te voeren. Het hoofdkantoor moet er in de eerste plaats zijn om de winkels te ondersteunen en mag geen bolwerk op zich zijn, stelt van Veen. Zeker nu het belang van online toeneemt – waarbij de marges veel lager liggen – is een afgeslankt en slagvaardig hoofdkantoor nog belangrijker, besluit hij.