Bezorgeloos, het bezorgabonnement van supermarktketen Jumbo, is over enkele weken overal in Nederland beschikbaar. De landelijke uitrol volgt op een pilot op gerichte locaties.
“Online wordt vaste gewoonte”
Het voorbije jaar testte Jumbo het bezorgabonnement ‘Bezorgeloos’ uit, waarbij klanten een vast bedrag betalen en vervolgens onbeperkt online boodschappen kunnen bestellen zonder bezorgkosten. Nu gaat de Nederlandse supermarktketen voor de landelijke uitrol: in de komende week wordt de dienst voor iedereen in Nederland beschikbaar.
“We merken dat het online bestellen van boodschappen voor steeds meer Jumbo-klanten een vast onderdeel is van hun koopgewoontes. Ze kiezen bijvoorbeeld voor het laten thuisbezorgen van de weekboodschappen en bezoeken daarnaast onze winkels voor aanvullende verse producten en andere extra producten”, zegt operationeel directeur Cees van Vliet.
Terugkerende inkomsten
Bezorgeloos is Jumbo’s antwoord op de ‘rundle’, voluit ‘recurring revenue bundle’: via een abonnement stimuleren retailers herhaalaankopen terwijl ze inkomsten op voorhand boeken. Klanten kiezen voor een looptijd van drie maanden, zes maanden of een jaar, met – net zoals bij de abonnementsformule van Delhaize in België – een voordeelprijs voor wie enkel tussen dinsdag en donderdag laat leveren. Wie deze zomer intekent, krijgt een maand abonnementskost gratis.
Abonnementen worden steeds populairder bij retailers: na Amazon Prime zijn ook onder andere Bol.com Select en AH Bezorgbundel voorbeelden van bezorgabonnementen. Bol.com verhoogde de prijs van zijn bezorgabonnement wel net met 20% omwille van de stijgende transport- en brandstofkosten.