De omzet van Jumbo is afgelopen jaar met meer dan een miljard euro gestegen, een groei met bijna 15%. Er kwamen enkele tientallen winkels bij, maar ook op autonome basis groeide de supermarktketen sterker dan de markt.
Groeiend marktaandeel
Jumbo Groep Holding heeft het boekjaar, dat gisteren ten einde liep, afgesloten met een totale omzet van 8,68 miljard euro. De supermarkten waren goed voor 8,43 miljard euro, een stijging met 14%. De omzet van restaurantketen La Place nam toe met 10% tot 165 miljoen. De resterende 85 miljoen euro werd gerealiseerd door nog niet omgebouwde Emté-winkels.
In het voorbije jaar groeide het winkelbestand met 54 vestigingen naar 672. Dat was vooral het gevolg van het ombouwen van Emté-supermarkten. Verder kwamen er ook twee nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en twee filialen van Jumbo City bij, net als de eerste drie winkels in België. Op autonome basis groeide de keten bovendien met 6,5%, ruim boven de gemiddelde marktgroei van 4%. Tijdens de laatste maanden van het jaar steeg het marktaandeel van Jumbo in Nederland daardoor tot boven de 21%.
België
De entree op de Belgische markt is volgens de supermarktketen bijzonder succesvol verlopen, “met veel positieve klantreacties en omzetten die ver boven verwachting liggen.” Jumbo wil in 2020 twaalf tot vijftien nieuwe winkels in België openen. Die ambitie blijft behouden: “Op de Belgische markt zijn we goed ontvangen; we zien daar veel ruimte voor uitbreiding”, aldus CEO Frits Van Eerd.
“We sluiten wederom een mooi Jumbo jaar af met sterke cijfers“, zegt de topman trots. “Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van 10 miljard euro in 2021 te behalen. Dat is het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat. Er liggen geweldige kansen en mogelijkheden op ons te wachten.”
“We merken dat op onze thuismarkt foodbeleving een steeds belangrijkere rol speelt. Dat verklaart ook het succes van onze Jumbo Foodmarkt, met een ruim en onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten, vers klaargemaakt door onze wereldkoks. Elementen van dit concept, en ook van La Place, passen we steeds vaker toe in onze reguliere winkels en onze Jumbo City stores. Bij het moderniseren van onze winkels houden we daar volop rekening mee.”