Boodschappen van Jumbo binnen enkele minuten aan huis: het kan dankzij de nieuwe samenwerking met flitsbezorger Gorillas. Het partnership kadert in de e-commercedoelstellingen van Jumbo na een “bewogen jaar”.
Samen groeien met Gorillas
Jumbo gaat samenwerken met flitsbezorger Gorillas, die online bestelde boodschappen in grotere steden ‘instant’ zal bezorgen voor de supermarktketen. De strategische samenwerking gaat nog dit kwartaal van start in Nederland, daarna volgt Vlaanderen. Een groot deel van het Jumbo-assortiment, waaronder verschillende A-merken, Jumbo-huismerken en La Place-producten, zal zo al binnen enkele minuten worden bezorgd door koeriers van Gorillas.
Op dit moment is Gorillas actief in elf Nederlandse steden en twee Belgische steden, maar in 2022 breidt het Duitse bedrijf in beide landen verder uit. Ook samen: Jumbo en Gorillas zien naar eigen zeggen kansen om gezamenlijk klantproposities uit te werken, marketingactiviteiten te bundelen en mogelijk zelfs samen nieuwe locaties te verkennen.
Het partnership ligt sowieso al voor meerdere jaren vast en beide partijen zien het als iets voor de lange termijn. Eerder ging Gorillas al samenwerkingsovereenkomsten aan met Tesco in Groot-Brittannië en Casino Group in Frankrijk. Voor Gorillas betekent de samenwerking dus een grote stap op de Benelux-markt.
2022: 15 nieuwe winkels in België
Ook voor Jumbo is de deal belangrijk. Na een “in meerdere opzichten bewogen jaar”, aldus CEO Frits van Eerd, wil Jumbo blijven groeien, zeker ook online. Het afgelopen jaar steeg de online-omzet bij de supermarktketen immers met 30% tot zo’n 650 miljoen euro. Jumbo opende daarom tien nieuwe bezorghubs in Nederland en haar derde E-Fulfilment Center (EFC), in 2022 komen daar nog eens vier bezorghubs en een EFC bij. De keten overweegt zich ook aan te sluiten bij het nieuwe CAO E-commerce in Nederland. Om rendabel en efficiënt te werken, blijkt samenwerking evenwel nodig.
De totale omzet klokte vorig jaar af op 9,9 miljard euro, goed voor een stijging met 2%. Omdat boekjaar 2020 een extra week telde, zou de groei gecorrigeerd evenwel uitkomen op 4%. Horecaketen La Place leed onder de coronamaatregelen en droeg slechts 52 miljoen euro bij, amper 4% meer dan in 2020.
In Nederland wist Jumbo haar marktaandeel te verhogen naar 22%, in België gaat de retailer prat op snelle expansie. Er kwamen in België negen winkels bij, wat het totaal op 17 brengt. In 2022 staan circa 15 Belgische winkelopeningen op de planning, waarvan meerdere franchisevestigingen worden.
Onzekerheid groter dan ooit
De veranderingen en onzekerheden zijn weliswaar “groter dan ooit”, waarschuwt Frits van Eerd. Er komt concurrentie van nieuwe, internationale partijen, terwijl aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, sterke inkoopprijsstijgingen en een extreem beweeglijke arbeidsmarkt de kosten doen stijgen en de marges onder druk zetten.
“Vanuit onze langjarige focus op de klant moeten we als familiebedrijf ook kritisch blijven kijken naar ons verdienmodel en zullen we indien nodig onze formule en bedrijfsvoering hierop aanpassen”, klinkt het: “Slim vernieuwen én de kosten in toom houden, dáár draait het in deze uitdagende tijd allemaal om.