Weg met wegwerpdisplays: zowel in Nederland als in België zet Jumbo vanaf deze week slimme, herbruikbare displays in voor promoties op de winkelvoer. Die zijn niet alleen duurzaam, maar betekenen ook een flinke kostenbesparing.
Promoties optimaliseren
Wereldwijd wordt jaarlijks meer dan één miljard kilogram karton verspild aan promotionele displays: dat is een bron van ergernis bij veel retailers. Supermarktketen Jumbo wil deze verspilling stoppen door resoluut te kiezen voor een nieuwe standaard: de Proteus Smart Display, ontwikkeld door het Belgische bedrijf Pure Value, dat hiermee een belangrijke doorbraak realiseert. Vanaf deze week start de retailer met het inzetten van de slimme herbruikbare display voor promoties op de winkelvoer. Kartonnen wegwerpdisplays behoren daarmee tot het verleden.
“Met deze beweging geeft Jumbo het goede voorbeeld: de displays blijven op de winkelvloer staan, wat leidt tot minder logistieke handelingen en af-en aanvoer van karton in de winkels”, stelt Geert Marivoet, CEO en medeoprichter van de displayproducent. De gestandaardiseerde displays zijn aanpasbaar aan verschillende verpakkingsformaten en personaliseerbaar dank zij de vervangbare sleeves die omheen komen. Zo kan elk merk wel zijn identiteit blijven uitspelen.
Bijkomend voordeel is dat promoties 24/7 online worden gemeten door de integratie van slimme technologie: sensoren monitoren continu het gewicht en brengen zo de verkoop in kaart. Op basis van die informatie kunnen Jumbo en haar leveranciers de promoties optimaliseren. Een app kan bovendien om bijvulling vragen.
De duurzame oplossing laat supermarkten toe om jaarlijks tot 85% karton en meer dan 90% CO2 te besparen. Daardoor gaan ook de kosten voor de retailer naar beneden. “Jumbo zal voortaan zelf alle promoties inrichten en beheren”, zegt Marivoet. “Niet langer hoeft elk merk dat afzonderlijk te doen.” De supermarktketen zet hiervoor in het eerste jaar zowat 5000 Proteus-displays in: die vervangen naar verwachting meer dan 150.000 traditionele displays.