Supermarktketen Jumbo opent nog 200 kletskassa’s, waar klanten de tijd krijgen om een praatje te maken. Ook in een eerste Belgische vestiging komt zo’n tragere kassa.
Getest en goed bevonden
Jumbo breidt zijn kletskassa’s uit. Aan die kassa’s hoeft het allemaal zo snel niet te gaan en mogen klanten en kassamedewerkers de tijd nemen om een praatje te maken. Zo’n eerste kassa testte de supermarktketen sinds de zomer van 2019 in het Nederlandse Vlijmen, in de provincie Noord-Brabant, en bleek een groot succes.
Het concept wordt nu verder uitgerold. In het komende jaar wil Jumbo nog 200 kletskassa’s over heel Nederland openen. Een tweede is al te vinden in het Noord-Brabantse Udenhout. Ook België krijgt er eentje, zo bericht het Belang van Limburg, maar waar en wanneer is nog niet bekend.
Tegen de eenzaamheid
De kassa’s zijn er om eenzaamheid te verminderen en te voorkomen, aldus Jumbo. Ze worden dan ook vooral geplaatst op locaties waar veel eenzaamheid is. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van zelfscankassa’s of -apps, waar geen menselijk contact meer aan te pas komt. Deze kassa’s moeten een tegengewicht bieden aan die automatisering, vooral voor de groeiende groep ouderen.
Al merkte concurrent Albert Heijn bij het testen van een gelijkaardige rustig-aan-kassa dat ook opvallend veel jonge mensen aanschuiven. In Frankrijk gaat Carrefour in zijn hypermarkten nog een stap verder: elke woensdag is een kassa speciaal voor kinderen voorbehouden. Ze mogen er zelf voor kassamedewerker spelen en de boodschappen helpen inscannen. Zo wordt het kassamoment een heuse belevenis.
Rol in de samenleving
“Als familiebedrijf en supermarktketen staan we midden in de samenleving. Onze winkels zijn voor veel mensen een belangrijke ontmoetingsplek en daarmee willen we een rol spelen in het signaleren en terugdringen van eenzaamheid”, zegt CCO Colette Cloosterman-van Eerd: “Het is een klein gebaar, maar heel waardevol, zeker in een wereld die digitaliseert en steeds sneller wordt.”
De supermarktketen heeft zich in Nederland ook lid gemaakt van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. In het kader daarvan heeft de retailer een handboek opgesteld om eenzaamheid onder klanten te signaleren en zet het bedrijf lokale initiatieven op.