Jumbo groeide de eerste zes maanden van 2020 sneller dan de markt en zag zijn onlineomzet exploderen. Wel vertraagt de Belgische expansie en moet restaurantketen La Place zich heruitvinden.
Online in stroomversnelling
Supermarktketen Jumbo zag in het eerste halfjaar zijn omzet met 634 miljoen euro stijgen naar 5,10 miljard euro. Dat is een groei van 14,2%, waarvan 9,5% het gevolg is van autonome groei in bestaande winkels. De onlineomzet groeide zelfs met 50%.
De mooie omzetstijging is deels toe te schrijven aan het gewijzigde koopgedrag van de consument tijdens de coronacrisis, maar de retailer wijst erop dat de groei van Jumbo toch duidelijk boven de gemiddelde marktgroei ligt van 8,5% die Nielsen aangeeft. “We zijn goed op weg om 10 miljard euro omzet te behalen in 2021, het jaar waarin ons familiebedrijf 100 jaar bestaat”, zegt CEO Frits van Eerd.
Online is in een stroomversnelling gekomen, waardoor het bedrijf op zoek moet naar verschillende opties om de capaciteit uit te breiden. De retailer opent dit jaar 25 nieuwe winkels in België en Nederland, waaronder de stadslocaties die Jumbo overnam van Hema en Marqt. De activiteiten in België zijn succesvol, zegt het persbericht: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. De expansie loopt wel nog wat meer vertraging op: Jumbo verwacht eind dit jaar minsten acht Belgische winkels te hebben geopend, en dat is minder dan de tien nieuwe winkels die de retailer eerder dit jaar beloofde. Toch blijft de ambitie minstens honderd winkels te hebben in België.
Nieuwe generatie La Place
Een aanzienlijke omzetdaling was er wel bij restaurantketen La Place: de verkoop bleef steken op 33 miljoen euro, heel wat minder dan de 82 miljoen euro van vorig jaar. Dat is het gevolg van de coronacrisis en van de sluiting van de twaalf Hudson Bay-vestigingen begin dit jaar. Jumbo grijpt in door 23 vestigingen die te weinig toekomstperspectief hebben, definitief te sluiten. De overige vestigingen openen komende weken stapsgewijs weer hun deuren. In de tweede helft van 2020 zal La Place een nieuwe generatie restaurants lanceren met als uitgangspunt “good food fast”.
Jumbo geeft ook nog aan dat het Hema-assortiment vóór begin 2021 in alle supermarkten zal liggen. Dat lijkt een beetje voorbarig: of de samenwerking met Hema kan worden verdergezet, zal immers afhangen van de nieuwe eigenaar van de warenhuisketen.