De online boodschappendienst van Jumbo groeit zo hard dat het niet langer haalbaar is om te leveren vanuit de winkels. Daarom test de supermarktketen thuisbezorgen vanuit hubs in Den Bosch en Amsterdam.
Lastig schaalbaar
Door de sterke groei van thuisbezorgen kwam Jumbo in capaciteitsproblemen, vertelt CFO Ton van Veen aan Distrifood. De retailer moest tijdvensters sluiten omdat de winkels de vraag niet konden bijhouden. “Tot dusver hebben we steeds de winkelinfrastructuur gebruikt voor het optuigen van thuisbezorgen. Voor de korte termijn en voor een snelle opstart is dat een goed model. Alleen wat we nu zien is dat we online zó hard groeien, dat de schaalbaarheid van dit model steeds lastiger wordt”, aldus van Veen.
Daarom start de retailer een test met distributiehubs in Den Bosch en Amsterdam. Omzet en marge blijven daarbij wel voor de supermarktuitbaters. Met de nieuwe organisatie kan Jumbo zijn online klanten meer keuze bieden qua bezorguur. Veel mensen ontvangen de boodschappen graag ’s ochtends vroeg, maar tot nu toe kon dat pas vanaf tien uur: dat wordt zeven uur. Het standaard tijdsvenster wordt bovendien verkleind van drie uur naar twee en uiteindelijk één uur.
Jumbo hoopt vanuit de hub sterk te kunnen groeien in Amsterdam, waar het relatief weinig winkels heeft. In het interview geeft de topman overigens toe dat online voor de retailer niet winstgevend is. De bezorgkosten gaan dan ook niet omlaag.