Mogelijk zal Jumbo in België niet de laagste prijs garanderen, nochtans één van de ‘zeven zekerheden’ op de Nederlandse thuismarkt. De supermarktketen wil een prijzenoorlog met marktleider Colruyt vermijden.
Geen frontale confrontatie
Volgens verschillende (anonieme) bronnen is de kans groot dat foodretailer Jumbo bij zijn komst naar België voor een andere prijsaanpak zal kiezen dan op zijn thuismarkt, schrijft het Nederlandse vakblad Distrifood. Het nieuws is opmerkelijk omdat die laagste prijs de kern vormt van de positionering van de keten: het is immers één van de ’zeven zekerheden’ die de retailer belooft aan zijn Nederlandse klanten. Over de houdbaarheid van die garantie op de Belgische markt werd al langer gespeculeerd: Colruyt is immers marktleider geworden met een laagsteprijsgarantie, en de vraag is wat er gebeurt als twee concurrenten hetzelfde beloven… Het lijkt erop dat Jumbo een frontale confrontatie met Colruyt liefst uit de weg gaat.
Een regelrecht oorlogje met rivaal Albert Heijn daarentegen ziet de keten duidelijk wél zitten: op twee van de eerste drie Belgische locaties – namelijk Pelt en Rijkevorsel – vestigt Jumbo zich pal naast de Nederlandse marktleider. In Pelt bereidt die zich trouwens al voor op de clash: de winkel is dicht voor verbouwingen en heropent volgend weekend.
Voorts blijkt dat Jumbo ervan uitgaat dat de Belgische winkels een stuk omzet zullen weghalen bij Nederlandse Jumbo-vestigingen die zich nabij de grens bevinden: het bedrijf voert gesprekken met zijn franchisenemers over compensatie. Ook zouden Nederlandse ondernemers de kans krijgen om in België een winkel te openen. In elk geval wordt de concurrentie hevig: “Jumbo zal in België iets laten zien wat we hier nog niet kennen”, klinkt het.