De ambities van supermarktketen Jumbo in België zijn veel concreter dan het bedrijf wil toegeven, verneemt RetailDetail. Vastgoedmakelaars zijn vandaag al druk met het zoeken van geschikte panden voor de retailer. Hoe liggen de slaagkansen?
Speculatie
“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten, maar we zetten de eerstkomende jaren geen concrete stappen”, zo verklaarde Jumbo-topman Ton van Veen eerder deze week aan de pers. “België is nu niet aan de orde,” bevestigde ook een woordvoerder op het Jumbo hoofdkantoor.
Dat blijkt echter niet de volledige waarheid: vastgoedmakelaars bevestigen off the record dat ze opdracht hebben gekregen om op zoek te gaan naar geschikte winkelpanden voor Jumbo in België. De doelstelling zou concreet liggen op een dertigtal panden tegen eind 2019. Dat is dus erg snel en erg ambitieus. Misschien speculeert de keten op het mogelijke (maar lang niet zekere) verdwijnen van Albert Heijn op de Belgische markt, die in theorie ruimte zou kunnen creëren voor een andere Nederlandse speler. De beslissing hierover neemt Ahold Delhaize zoals bekend in 2019.
Niet de goedkoopste
Is die redenering realistisch? De Belgische markt is immers vandaag al overbezet. Sinds kort neemt het aantal supermarkten weer toe, bleek uit de Nielsen-cijfers. Waarnemers spreken van een verdringingsmarkt, dus moet een nieuwe speler met een écht onderscheidende propositie komen om een plek te veroveren. Zouden dat de fameuze Nederlandse prijzen kunnen zijn? Net als Colruyt geeft Jumbo zijn klanten een laagsteprijsgarantie (maar in tegenstelling tot Colruyt geldt die niet voor tijdelijke promoties). Kranten van Mediahuis gingen alvast even na of de retailer wel echt zo goedkoop is. Een weliswaar érg beperkte prijsvergelijking wees uit dat Jumbo voor een aantal basisproducten duurder is dan Colruyt, Carrefour, Albert Heijn en Delhaize. Op die manier zal het dus niet lukken.
Maar Jumbo is meer dan een prijsspeler: de keten lanceerde in Nederland het vernieuwende concept Jumbo Foodmarkt, dat horeca-elementen met retail verzoent. Klanten kunnen er ter plaatse eten, verse maaltijdcomponenten meenemen om zelf thuis af te werken, of gewoon boodschappen doen. Die formule bestaat zowel in een groter supermarktformaat als in een kleinere stadsuitvoering, Jumbo City, met oplossingen voor eetbehoeften op elk moment van de dag. Mocht Jumbo met dit formaat naar België willen komen, dan wordt het een concurrent voor Carrefour Express en Delitraiteur.
Rivaliteit met AH
“Dat Jumbo naar België kijkt is niet nieuw,” meent Gino Van Ossel van de Vlerick Management School. Een combinatie van factoren maakt dat het bedrijf er nu klaar voor is. “Intern zijn de recente overnames (Super de Boer en C1000, red.) verteerd, e-commerce staat op de rails. Er is dus ademruimte en er is cashflow beschikbaar.” Daarnaast speelt een competitief element: de rivaliteit met Albert Heijn. “Toen AH naar België kwam, verklaarde Jumbo-topman Frits van Eerd: ‘wij kunnen dat beter’. Jumbo is sterk gegroeid tot de nummer twee positie in Nederland, maar sinds de fusie tussen Ahold en Delhaize is het wel een kleine speler in de Benelux.”
Of Jumbo slaagkans heeft? “Het hangt ervan af met welk format ze naar België komen. De kleine City-winkels zijn wellicht makkelijker uit te rollen, maar genereren een bescheiden omzet. Het aantal Foodmarkt-vestigingen in Nederland is beperkt en de rentabiliteit is een vraagteken. Mijn gok is dat ze toch met de klassieke Jumbo-supermarkten zullen komen, om snel vierkante meters in te palmen en volume op te bouwen. Dat zijn compromisloze winkels die goed aansluiten bij de Belgische cultuur en die concurrentie zullen vormen voor Colruyt.”
Van Ossel denkt dat Jumbo wel een kans maakt omdat enkele spelers in België verzwakt zijn en omdat de Nederlandse winkels toch onderscheidend zijn. “Maar de snelheid verrast me. Dat ze op twee jaar tijd dertig winkels zullen openen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Albert Heijn heeft er alleszins veel langer over gedaan.”
In een volgend artikel peilen we naar de visie van de Nederlandse retailexpert Laurens Sloot (EFMI). Stay tuned!