De eerste Belgische winkel van Jumbo opent op een locatie van goede kwaliteit, maar in een volstrekt oververzadigde markt. Dat zal lokaal een bijzonder harde concurrentiestrijd met zich meebrengen.
Strategische zet
Eind dit jaar maakt de Nederlandse supermarktketen Jumbo haar Belgische debuut op het winkelterrein De Koel in het Limburgse Pelt. Met deze locatie kiest Jumbo niet voor de makkelijkste weg: Pelt is geen grote gemeente en de concurrentie is er sterk vertegenwoordigd. Geomarketing-expert RetailSonar onderzocht het lokale potentieel in een omgevingsrapport op basis van open databronnen over de vraagzijde van de markt (marktpotentieel), de aanbodzijde (concurrentiedruk) en lokale synergie met de omgeving (aanwezigheid van goede buren).
Op dat laatste criterium scoort de locatie alvast goed: de winkel komt in een perifere retailcluster, met enkele sterke trekkers als naaste buren, zoals Action, Eldi, Tom&Co en Wibra. Bovendien bevinden zich op de site ook de rechtstreekse concurrenten Albert Heijn en Aldi. “Dit kan opmerkelijk lijken, maar het is voor Jumbo wellicht een bewuste strategische zet. Albert Heijn is dé rivaal, met een quasi identieke positionering in de markt. Jumbo rekent er blijkbaar op dat ze lokaal dominant kunnen worden, en klanten zullen kunnen afsnoepen”, denkt CEO Dieter Debels van RetailSonar.
Het gaat bovendien om een recente ontwikkeling, gunstig gelegen langs een vrij drukke invalsweg, dus vlot bereikbaar en goed zichtbaar. De combinatie van deze factoren zorgt voor een goede score op het vlak van locatiekwaliteit.
Geen marktruimte
De cijfers tonen echter ook een lokaal sterk oververzadigde situatie: in het directe verzorgingsgebied van 5 minuten (waarbinnen ongeveer 18.000 mensen wonen en 5.000 mensen werken) is er maar een bestedingspotentieel van ongeveer 43 miljoen euro per jaar. Toch zijn er wel zes supermarkten actief in dit gebied: alleen al in het centrum van Neerpelt zijn onder andere ook Alvo, Colruyt, Delhaize en Lidl aanwezig. Het rapport brengt overigens enkel de ketenwinkels in kaart, maar het is daarnaast goed om te weten dat in Overpelt ook een sterke zelfstandige supermarkt gevestigd is: Peltri, een echte ‘local hero’.
In elk geval zal de verzadiging na de opening van Jumbo in de omgeving meer dan 215% bedragen. “Op die plaats is er dus eigenlijk helemaal geen marktruimte meer. Dat zal onvermijdelijk een stevige concurrentiestrijd met zich meebrengen”, aldus Debels. RetailSonar houdt bij deze budgettering bovendien al rekening met de recente sluiting van Carrefour Market (200 meter verderop) begin dit jaar. Die retailer verkoos om de locatie te verlaten nog voor Albert Heijn er de deuren opende, wat een bijkomende aanwijzing kan zijn van de oververzadiging in dit gebied. Zopas raakte trouwens bekend dat de winstcijfers van de meeste grote supermarktketens in België flink onder druk staan, onder meer als gevolg van toenemende concurrentie.
Clustering
In het secundaire en tertiaire gebied is er op zich geen oververzadiging meer: de supermarkten zullen dus moeten zien te overleven door klanten aan te trekken uit deze verder gelegen gebieden. Dat is overigens typisch voor België: hoewel het land een pak meer supermarkten per inwoner heeft dan Nederland, zijn er toch ook meer inwoners die géén supermarkt in hun onmiddellijke omgeving hebben. 6,72% van de gezinnen vindt geen supermarkt op minder dan vijf minuten rijden, tegenover 4,40% in Nederland. “Dat is een gevolg van de sterke clustering van supermarkten in ons land. Concurrenten zoeken elkaar op en de ruimtelijke planning laat dit toe. Voor de mobiliteit in Vlaanderen is dit geen goede zaak”, meent Debels. “Shoppers blijven op die manier immers toch verplicht om zich ver te verplaatsen om boodschappen te doen.”
Via deze link kan je het volledige omgevingsrapport raadplegen over de geplande eerste locatie van Jumbo. RetailSonar biedt retailers antwoorden op geografische sales- en marketingvraagstukken. Door de recentste klanten- en marktdata slim te combineren in een krachtig AI-platform, kunnen retailers de ROI van hun verkoopnetwerk maximaliseren. Op die manier weten ze waar ze best winkels kunnen open of sluiten, welke winkels beter zouden moeten presteren en waarom, en hoe media optimaal kan ingezet worden voor lokale marketing campagnes. Bekijk onze retaildata pagina voor meer informatie over omgevingsrapporten of bestel er de nationale kaart met bestedingspotentieel per wijk.
Bestedingspotentieel en concurrentiedruk in Pelt
Primair verzorgingsgebied (0-5 min) | Secundair verzorgingsgebied (0-10 min) | Tertiair verzorgingsgebied (0-15 min) | |
Bestedingspotentieel – Dit omvat de totale jaarbestedingen van consumenten die in het gebied wonen en/of werken. | 43.410.249 € | 102.455.466 € | 222.340.378 € |
Gewogen concurrentiedruk – Dit omvat de totale jaarbestedingen die verricht worden in winkels in het gebied. De nieuwe winkel wordt hier reeds in meegerekend. | 93.400.000 € | 100.800.000 € | 186.900.000 € |
Verzadigingsgraad – Gewogen concurrentiedruk/bestedingspotentieel. Indien het resultaat onder de 100% (boven de 100%) ligt, dan is er sprake van onderverzadiging (overververzadiging). | 215,15% | 98,30% | 84,06% |
Vergelijking België – Nederland
België | Nederland | |
Aantal supermarkten | 3.547 | 4.345 |
Aantal inwoners | 11.367.830 | 17.167.490 |
Aantal inwoners per supermarkt | 3.205 | 3.951 |
(Bron: RetailSonar)