De harddiscounters hebben vorig jaar marktaandeel ingeleverd in Nederland, en dat is opmerkelijk. Marktleider Albert Heijn bleef stabiel, de grote winnaar is Jumbo, mede dank zij overnames.
Gecorrigeerde cijfers
Lidl zag zijn marktaandeel in Nederland dalen van 10,9% naar 10,7%. Het is voor de retailer de eerste daling na jaren van onafgebroken groei. Voor Aldi zakte het marktaandeel van 6,1% naar 5,9%, en dat ondanks de grote vernieuwingsoperaties in de winkels. Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen werden vrijgegeven. Deels is de daling te verklaren door een correctie in de metingen, meldt vakblad Distrifood: voor het eerst kon Nielsen beschikken over echte cijfers van Aldi in plaats van schattingen. Blijkbaar werd het aandeel van de keten tot nu toe overschat. Toch is de evolutie opmerkelijk, omdat zowel Aldi als Lidl in de meeste andere Europese landen wel fors blijven groeien.
De grote winnaar vorig jaar was Jumbo. De retailer wist z’n marktaandeel te verhogen van 19,2% naar 21%, onder meer als gevolg van twee belangrijke overnames: de retailer integreerde winkels van Emté (dat in 2018 door Sligro Food Group werd verkocht) en van Agrimarkt, dat afgelopen zomer werd ingelijfd. Begin dit jaar meldde Jumbo al een bijzonder forse omzetstijging over 2019. Ook de kleinere keten Coop, die eveneens een deel van de Emté-winkels overnam, kon groeien: van 3,3% naar 3,7%. Dat marktleider Albert Heijn z’n positie in 2019 wist te verdedigen na een moeilijk jaar 2018, raakte eerder al bekend. Met een aandeel van 34,9% is de voorsprong op de nummer twee nog behoorlijk groot.