Vanochtend heeft de Nederlandse supermarktketen Jumbo haar tweede Belgische vestiging geopend, in Rijkevorsel. Net als in Pelt is de lokale concurrentie er bijzonder groot, maar de retailer wil het verschil maken met lage prijzen en een mooie versafdeling.
Trouwe klanten
Een honderdtal klanten stond aan te schuiven op de Breebos-site aan de Merksplassesteenweg om de winkelopening mee te maken, meldt Het Laatste Nieuws. Verschillende van die mensen waren al trouwe Jumbo klanten, maar dan net over de grens in Baarle-Nassau, toch een twintigtal kilometer verderop. Zij zijn verheugd dat ze nu dichterbij huis terecht kunnen. Aan keuze qua supermarkten is er in Rijkevorsel nochtans geen gebrek: afgelopen zomer opende er al een nieuwe Albert Heijn in hetzelfde retailpark, en ook Aldi is daar aanwezig. Iets verderop vind je Lidl en Delhaize. Okay plant een nieuwe vestiging.
Heel wat waarnemers vrezen dan ook voor een prijzenslag: hoewel Jumbo niet per se de laagste prijs garandeert, kiest het in de praktijk voor een scherpe prijspositionering, ergens tussen Colruyt en Albert Heijn. Dat zet verder druk op de markt. Eerder deze week meldde Test-Aankoop dat de winkel in Pelt beduidend goedkoper is dan de dichtste Nederlandse vestiging, in Budel. De consumentenorganisatie verwacht zich aan lokale prijsoorlogjes en vreest dat daardoor de kwaliteit van het aanbod mogelijk in het gedrang komt.
Start niet gemist
Dat laat de Nederlandse retailer zich niet aan het hart komen. “Deze eerste winkel in de provincie Antwerpen is een droom die werkelijkheid wordt”, zegt CEO Frits van Eerd opgetogen. “Ons familiebedrijf heeft al veel mijlpalen beleefd, maar dit is wel een heel bijzondere. We willen nu maar wat graag een speciale plek veroveren in de harten van onze Belgische klanten. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit met onze Jumbo formule voor elkaar gaan krijgen.”
Zaakvoerders Philip De Smet en Steven Janssen willen in Rijkevorsel vooral uitpakken met de versafdeling: “Die springt echt wel in het oog. Het vlees is ook vooral afkomstig uit België zelf. En omdat wij Vlamingen toch een beetje Bourgondiërs zijn, hebben we ook een groot aanbod bieren en wijnen.”
In elk geval heeft Jumbo zijn start in Pelt niet gemist: volgens CFO Ton van Veen overtreft die winkel de stoutste verwachtingen en lag de omzet er de eerste week wel 50% hoger dan verwacht. Over twee weken, op 4 december, opent Jumbo de derde vestiging, in Rekem bij Lanaken. Volgend jaar verwacht de keten twaalf tot vijftien Belgische winkels te openen, op termijn ligt de ambitie zelfs op honderd winkels in heel België.