Omzet Vandemoortele licht gestegen
De omzet van Vandemoortele steeg in 2013 met 1,4 procent naar 1,28 miljard euro. De grootste groei was – al dan niet toevallig – te vinden bij de afdeling waar nieuwe topman Jules Noten tot nu toe voor verantwoordelijk was, met name de diepvriesbakkerijproducten. Daar steeg de omzet met zes procent naar 689 miljoen euro. Bij dochter Lipids – margarines en vetten – daalde de omzet met drie procent naar 584 miljoen euro, terwijl het verkochte volume wel gelijk bleef. Lagere prijzen drukten de omzet daar omlaag.
De recurrente bedrijfswinst kwam uit op 45 miljoen euro, wat maar liefst 61 procent beter is dan een jaar voorheen. “Dankzij een verdere verbetering van de klanten- en productmix, en een doorgedreven rationalisatie en kostenbeheersing, kon de Groep haar rendabiliteit herstellen”, stelde de groep in een persbericht.
Het voorbije jaar investeerde Vandemoortele ook 35 miljoen euro in onder andere bijkomende productiecapaciteit. Vandemoortele verwacht in 2014 zowel de omzet als de rendabiliteit opnieuw te verhogen.