Een week waarin foodretailers een charmeoffensief inzetten naar boeren en consumenten, maar niet bepaald naar fabrikanten. RetailDetail Food blikt zeven dagen terug.
Kraakverse waar
Een knap fotomodelletje trok onze aandacht in de krant van vorig weekend: een frisgewassen prei, mooi wit en groen, met een riek als kroon op het werk. In het bijhorende filmpje op de website maken we kennis met Kris, een gedreven teler wiens idyllische preiveld vlak naast Colruyt ligt teneinde nog lagere prijzen te kunnen vragen voor zijn kraakverse waar – hij gooit de stengels gewoon naar de winkel, geen transport meer nodig. “Met zulke mensen werken wij graag samen”, klinkt het. Dat willen we wel geloven, ja. Van de Boerenbond en het Boerensyndicaat kwam geen reactie.
Als Colruyt de landbouwsector opvrijt, mag Delhaize uiteraard niet achterblijven. De retailer bedacht een fijne stunt en zond donderdag de perenpluk bij familiebedrijf Wolcarius in Wakken live uit op 122 schermen in treinstations en op het wereldwijde web. Het werd een gevarieerde uitzending vol verrassende wendingen en ingenieuze plottwists, met een kanjer van een cliffhanger op het einde. Neen, meer verklappen we echt niet. En wie zich mocht afvragen waarom beide retailers precies nu de boer op gaan: vorige zondag was het de Dag van de Landbouw. Zo bent u weer helemaal bij.
Positief en heuglijk
De Belgetariërs van Carrefour deden vreemd genoeg niet mee. Daar hadden ze andere prioriteiten: leasingwagens verkopen tussen de peren en de prei, namelijk. Een voordelig all-in pakket is het, maar: “De boetes betalen we niet,” gaf woordvoerder Baptiste Van Outryve fijntjes mee aan VTM Nieuws.
In onze nimmer aflatende zoektocht naar positief foodretailnieuws mochten we deze week noteren dat Colruyt een nieuwe Academy geopend heeft in Hasselt, de achtste vestiging al waar zowel klanten als medewerkers workshops kunnen volgen. Vriend en vijand zullen toegeven dat het een mooi initiatief is, toch? Ook de aankondiging van een nieuwe locatie voor Rob The Gourmets’ Market, de premiumsupermarkt van Carrefour Belgium, juichen wij toe, al zouden we nog harder juichen als ze ook naar Antwerpen zouden willen komen.
Heuglijk nieuws voor de Brusselse coöperatieve biologische supermarktketen Färm, die zijn vierde winkel opende en meteen hoge ambities wereldkundig maakte: 16 winkels tegen 2019, in franchise. Daarbij mikt de keten ook op andere Belgische steden. En een mooie case ontdekten we in het Britse Leeds: daar is een supermarkt geopend waar enkel voedseloverschotten worden verkocht. De producten hebben bovendien geen vaste prijs: klanten mogen betalen wat ze kunnen. Ja, het dreigde echt een topweek te worden voor de constructieve retailjournalistiek.
Machtsmisbruik
Ddat was echter buiten Ahold Delhaize gerekend: nauwelijks enkele weken nadat een wetenschappelijke studie uitwees dat delistings de retailer meer schade toebrengen dan de betrokken fabrikant, is al gebleken dat de fusiegroep desondanks niet aarzelt om dit ultieme wapen in te zetten. We kunnen er enkel akte van nemen. Wel wrang voor de retailer dat zowel de eigen franchisenemers (in Nederland althans) als de merkfabrikanten nu de term machtsmisbruik in de mond nemen. Onverwachte bondgenoten zijn het.
Overigens, een misschien wat onderbelicht aspect van die bewuste studie van KU Leuven is het zeer tijdelijk effect van delistings. Met andere woorden: zodra er een akkoord was en de producten weer in de schappen lagen, zaten zowel de betrokken retailer als de fabrikant (die niet bij naam vernoemd mochten worden, weet u nog) in geen tijd weer op hun vertrouwde niveau qua omzet en marktaandeel. Zo bekeken is dat onderzoek een handig hulpmiddel voor de retailer: die kan met de statistieken van KU Leuven perfect uitrekenen wat een delisting gaat kosten. Een tijdelijk en voorspelbaar verlies weegt uiteindelijk niet op tegen winst op de langere termijn, nietwaar? Hmmm, benieuwd naar het volgende slachtoffer.
Ach, studies. Als we op recente cijfers van IRI mogen afgaan, kunnen supermarkten ook maar beter geen promoties meer voeren. Die dragen immers nauwelijks bij tot de categoriegroei en dienen voor merkfabrikanten dus enkel om de concurrenten te koeioneren terwijl de retailer erop staat te kijken. Het is maar dat u het weet. Tot volgende week!