De Colruyt Group investeert al jaren fors in groene energie en duurzaamheid en is op dat vlak dan ook een voortrekker in België. Topman Jef Colruyt vraagt zich in een interview luidop af waarom niet iedereen volgt.
“Economisch en ecologisch gaan samen”
Colruyt begon in de jaren 1960 per toeval aan de ommekeer richting groene energie, toen het minder tl-lampen ging gebruiken in de winkels. Dat was toen puur om economische redenen, maar later zag de retailer dat het ook andere voordelen heeft om minder te verbruiken. “Economisch en ecologisch gaan perfect samen”, zegt Jef Colruyt aan De Tijd.
De voorbije jaren werd er steeds meer geïnvesteerd in groene energie, met onder andere eigen windmolens, zonnepanelen en het gebruik van waterstof. Binnen Colruyt zijn veertig mensen voltijds met energie bezig.
Colruyt investeerde ondertussen al honderden miljoenen in groene energie, zo houdt het eigen Parkwind zich bezig met offshore windenergie. “Naarmate de ploeg intern sterker werd en er meer knowhow kwam, hebben we er ook meer euro’s achter gezet. We doen zelf heel wat onderzoek en ontwikkeling, projecten van meer dan een half miljoen euro. We hebben bijvoorbeeld een project met een elektrische truck. Daar zijn we al veel geld aan kwijt. Een klein miljoen, en hij rijdt nog niet.”
Binnen één generatie CO2-vrij
Belangrijk bij die investeringen is dat er ook steevast economische waarde tegenover staat. “Je kan technologische dromen proberen te realiseren, maar als het economisch niet haalbaar is, doen we het niet. We willen een bepaald rendement op onze duurzame investeringen halen. En dat lukt, al is het soms zeer nipt en moeten we blijven knokken”, aldus Colruyt.
Als het van Jef Colruyt afhangt, dan is de Belgische energievoorziening binnen de kortste keren volledige CO2-vrij. “Dat lossen we op in één generatie. Met windenergie, zonne-energie en een deel biomassacentrale. Natuurlijk hebben we in een transitieperiode aardgas nodig omdat we niet alles meteen met groene energie kunnen opvangen.”
Dan moeten alle bedrijven wel meewerken en daar ligt volgens Colruyt een deel van het probleem. “Steeds meer ondernemersfamilies willen investeren in groene energie. Er is echt geen probleem met de beschikbaarheid van kapitaal. Het heeft te maken met doorzetten.” Volgens Colruyt is er wel een ‘coalition of the willing’, met grote namen als Ikea, Amazon en Google, maar lopen een flink aantal bedrijven nog ver achter op vlak van groene energie.