Jean sur Mer begon 10 jaar geleden als een eenvoudige foodtruck met visproducten, maar is intussen uitgegroeid tot een echt merk. En dat is ook enkele grote supermarkten niet ontgaan.
Caravan
Jan Kegels begon zijn zaak toen hij 32 was, na omzwervingen in de auto-en verzekeringensector. Vanuit een eerste foodtruck verkocht de ondernemer zijn eigen premium-visproducten en streetfood zoals garnaalkroketten, kibbeling, fish-and-chips en fruits de mer. “Dat was hard werken, maar ik koos elke dag vrij mijn traject en planning”, zegt hij in De Tijd. Later kwamen er nog twee foodtrucks bij. Ook steeds meer winkels en horecazaken namen de visproducten van Kegels in hun assortiment op.
Toen in maart vorig jaar de coronacrisis uitbrak, zette hij de foodtrucks in als drive-in, waar klanten zijn gerechten konden afhalen. Daarnaast ging hij vanuit een dark kitchen samenwerken met bezorgdiensten als Uber Eats en Takeaway.com. “Het delivery concept was ons marktonderzoek in de praktijk. We konden experimenteren met gerechten en aanvoelen waar de vraag zat.”
Volkse visbar
Dat leidde in december, in volle lockdown, tot de opening van Jean sur Mer Harbour Café op de Antwerpse Groenplaats. Het concept kan nog het best omschreven worden als een volkse visbar, waar mensen terecht kunnen voor streetfood en een frisse pint.
Vorige maand opende bovendien Jean sur Mer The Shop de deuren in Brasschaat. The Shop wil de traditionele viswinkel in ere herstellen, al is het meer dan een gewone viswinkel. Naast verse vis kunnen klanten er ook terecht voor bereide maaltijden en salades. Zowel binnen als buiten zijn ook zitplaatsen voorzien.
Nu wil Kegels ook in andere Vlaamse steden filialen van Harbour Café en The Shop lanceren. “Ik droom van één nieuw Harbour Café en Shop per jaar.” Die expansie wil hij bovendien financieren met eigen middelen uit bestaande zaken. “Daarnaast wil ik onze merkproducten ook zien liggen in de supermarkten.” De gesprekken met Colruyt en Delhaize zijn reeds opgestart.