JDE Peet’s, de moederholding achter Douwe Egberts, wist de terugval van koffie buitenshuis tijdens de coronacrisis vrijwel te compenseren door verhoogde thuisconsumptie. Thuiswerkers geven namelijk meer uit aan koffie.
Recordverkopen voor thuis
Het sluiten van cafés en veel kantoren door de coronacrisis laat ook koffiegroep JDE Peet’s niet onberoerd. De moeder van Douwe Egberts en theemerk Pickwick zag de omzet in de eerste helft van het jaar met 2,9% dalen tot 3,2 miljard euro. Het leverde meteen de eerste koersdaling op voor de groep sinds zijn beursgang in mei.
Het thuissegment groeide echter met 3,7% in Europa, de grootste markt voor het Nederlandse bedrijf: JDE Peet’s haalde er zelfs recordverkopen. Thuiswerkers bleken tijdens de lockdown duurdere koffie thuis te drinken dan ze vroeger onderweg of op kantoor deden. De marges waren dus hoger, wat de verliezen in het out-of-homesegment (goed voor een kwart van de omzet) gedeeltelijk compenseerde. Ook e-commerce groeide met 63% sterker dan ooit.
De onderliggende winst bedroeg 393 miljoen euro, een stijging van 12% op jaarbasis. Sinds juni zegt de groep ook in de horeca een goed herstel te zien, wat JDE Peet’s ertoe bewoog een prognose van 5 à 8% winstgroei en een positieve omzetgroei voor het hele boekjaar uit te spreken.