Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.
Gezichtsherkenning
De nieuwe keten, die simpelweg de naam X krijgt, moet dit jaar nog groeien naar minstens 500 vestigingen in heel China. De eerste supermarkten openden eind vorig jaar alvast de deuren: ze hebben een oppervlakte van ongeveer 80 m² en klanten kunnen er een vijfhonderdtal producten vinden.
Klanten die in de winkels aankopen willen doen, moeten zich op voorhand online registreren, want toegang tot de winkel gebeurt met gezichtsherkenning en ook betalingen gebeuren volledig automatisch. De werknemers in de winkels houden zich enkel bezig met het aanvullen van de winkelrekken.
7Fresh
Eind vorig jaar opende JD.com ook al een eerste vestiging van 7Fresh, een hoogtechnologische supermarktketen. Die winkel is liefst 4.000 m² groot, een stuk meer dan het nieuwe kleine broertje. JD.com wil de komende drie tot vijf jaar maar liefst duizend winkels openen van 7Fresh. Beide ketens maken trouwens allebei gebruik van ‘big data’ om er voor te zorgen dat het assortiment de verwachtingen van de consument inlost.
JD.com kan razendsnel nieuwe winkels openen in China, omdat het daar al een groot logistiek netwerk heeft uitgebouwd, met dertien distributiecentra en nog eens 500 magazijnen. Dat netwerk werd lange tijd enkel gebruikt voor e-commerce, maar geeft JD.com nu een serieuze meerwaarde bij het uitbouwen van een fysiek winkelnetwerk.