Het Nederlandse bier Grolsch wordt samen met Peroni en Meantime verkocht aan de Japanse sectorgenoot Asahi. De verkoop kadert in de fusie tussen eigenaar SABMiller en AB InBev en was nodig om de fusie rond te krijgen.
2,55 miljard euro
AB InBev was al een tijdje op zoek naar een overnemer voor de biermerken, om de fusie met SABMiller niet in het gedrang te brengen. Daarvoor moesten immers enkele merken afgestoten worden. In februari raakte al bekend dat Asahi interesse toonde in de drie biermerken en AB InBev aanvaardde al snel een bod van 2,55 miljard euro voor Grolsch, Peroni en Meantime. Nu is de deal ook officieel rond.
Grolsch was sinds 2008 in handen van SABMiller, dat er toen meer dan 800 miljoen euro voor neertelde. De bedoeling was om het merk internationaal sterk te laten groeien, maar dat plan is nooit volledig gelukt. Vorig jaar zou de nettowinst van het biermerk zelfs nog met een derde gedaald zijn.
Naast Asahi toonden ook de Thaise brouwer Chang, het Spaanse San Miguel en de Zwitserse familie Jacobs interesse in een overname van de drie biermerken, maar uiteindelijk is het dus het Japanse Asahi dat de hoofdvogel afschiet.