Koffieketen IzyCoffee lanceert een nieuwe financieringsronde van maar liefst 3,3 miljoen euro, met als doel tegen eind 2025 door te groeien naar 38 vestigingen – ook in het buitenland.
Groei door alternatieve financiering
Wat begon als een koffietruck in Izegem, is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een keten van 22 vestigingen. De omzet steeg dit jaar bovendien met bijna 80% naar 4,5 miljoen euro, terwijl de bedrijfswinstmarge verbeterde van 11,5% in 2023 naar meer dan 15% in 2024. Een belangrijk deel van die groei heeft IzyCoffee gerealiseerd dankzij alternatieve financieringsmethoden, waaronder al meerdere crowdfundingcampagnes.
De eerste campagne in 2019 leverde 150.000 euro op, waarmee de keten twee nieuwe locaties kon openen. Latere campagnes, waaronder 350.000 euro in 2021 en 500.000 euro in 2023, maakten koffiebars op de Meir in Antwerpen en de Lange Munt in Gent mogelijk.
Focus op “triple A-locaties”
Vandaag zoekt de West-Vlaamse keten meer middelen dan ooit: de nieuwste financieringsronde, gelanceerd op 17 december, heeft als doel een miljoen euro op te halen via Winwinner. Die fondsen dienen als hefboom om aanvullende financiering te verkrijgen van zowel KBC als PMV, met een totale doelstelling van 3,3 miljoen euro.
Het kapitaal zal worden ingezet voor de opening van zestien nieuwe panden in 2025, ook enkele buitenlandse steden. De keten richt zich daarbij uitsluitend op drukbezochte locaties. Volgens het management is het haalbaar om op dergelijke locaties tijdens piekdagen tot duizend kopjes koffie te verkopen.