De Franse hypermarktketen Auchan moest in de eerste jaarhelft een verlies van bijna 1,5 miljard euro slikken. Niettemin ziet de retailer naar eigen zeggen duidelijke tekenen van beterschap.
Eenmalige kosten
Het forse verlies is vrijwel uitsluitend toe te schrijven aan het afstoten van de Italiaanse en Vietnamese filialen, zegt Auchan: zonder die “eenmalige elementen” zou de groep een nettowinst van 124 miljoen euro geboekt hebben. Die verkopen, eerder dit jaar, pasten in het kader van een ruimer besparingsplan.
De holding realiseerde tijdens de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 22,9 miljard euro, een daling met 2,6%. Auchan kon de omzet wel opkrikken in negen landen, maar het effect ervan werd volledig tenietgedaan door krimpende verkopen in Rusland en Frankrijk. Ook negatieve wisselkoerseffecten speelden de retailer parten.
Door het hogergenoemde besparingsplan kon Auchan de winstgevendheid wel sterk verbeteren: de brutobedrijfswinst (ebitda) steeg met 6,4% tot 984 miljoen euro. Vooral in Frankrijk zelf steeg de rentabiliteit fors, mede als gevolg van de sluiting van 21 onrendabele vestigingen. Ook in Oekraïne, Rusland en Spanje werden verschillende slecht presterende winkels gesloten.