De Turkse holding Yildiz heeft grote plannen met zijn snoepafdeling. Het wil die immers onder de naam Pladis naar de beurs brengen. Niet enkel chocolademerk Godiva is deel van Yildiz, maar ook merken als Delacre, Verkade en Sultana.
Jaaromzet van meer dan 5 miljard dollar
De beursgang van Pladis is wel nog niet voor meteen. Yildiz is van plan om pas tegen 2020 met zijn snoep naar de beurs te trekken. Dat zal gebeuren op de beurs van Londen en onder leiding van Cem Karakaş, die momenteel al vicevoorzitter is van Yildiz.
De verschillende merken, die bij Pladis worden samengevoegd, hebben samen een jaaromzet van 5,2 miljard dollar (4,6 miljard euro). Daarmee komt het op nummer drie op de wereldwijde markt van snoepbedrijven, na Kellogg en Mondelez.
Sterke groeiplannen Godiva
Ondertussen heeft Yildiz ook wilde plannen met het Belgische chocolademerk Godiva. Dat wist op zeven jaar tijd al de omzet te verdubbelen naar 792 miljoen euro (696 miljoen euro) en tegen eind 2019 moet de kaap van 1 miljard dollar (877 miljoen euro) gerond worden.
De sterke groei is vooral te danken aan de expansie van het merk naar nieuwe markten in Azië, zoals China, Zuid-Korea, Thailand en het Midden-Oosten. Daarnaast werd het assortiment de voorbije jaren sterk uitgebreid.
Om de kaap van 1 miljard dollar te halen zullen er ook extra winkels komen. Tegen 2019 moeten er in China bijvoorbeeld 190 verkooppunten bijkomen. Zo wil het de concurrentie van het Zwitserse Lindt & Sprüngli achter zich houden, want dat wil tegen 2020 een grotere omzet halen dan Godiva in China.