Beursanalisten zien de aandelen van Europese supermarktketens weer zitten. De angst voor Amazon wordt overroepen en de foodsector is in een te slecht daglicht komen te staan, klinkt de vooruitblik van fondsbeheerders op 2018.
Angst voor Amazon is overdreven
Een aantal grote aandelenfondsen neemt in 2018 weer meer supermarktbedrijven op in het beleggingsportfolio. De foodsector heeft een te slechte naam gekregen, verklaart onder meer Ian Ormiston, Europees fondsbeheerder bij Old Mutual Global Investors, op een briefing voor beursbeleggers in Londen. Zijn fonds heeft aandelen van zowel Ahold Delhaize als van Carrefour in portefeuille.
Hoewel er zeker groeiende concurrentie is, wordt de dreiging van Amazon overschat, vinden de investeerders. Aldi en Lidl vormen een grotere bedreiging voor de supermarktwereld dan de online retailer uit Seattle.
Ahold Delhaize presteert beter dan aandeel
“In veel andere sectoren is de angst voor Amazon zeker terecht omwille van de prijsdeflatie, aangezien Amazon dankzij zijn inkoopkracht efficiënter kan werken”, legt Ormiston uit aan Bloomberg. “Maar in food denk ik niet dat ze op prijs gaan spelen, als je ziet wat ze hebben gekocht.” De investeerder doelt daarmee op Whole Foods en diens premium-prijspositionering.
De impact van Amazon op de Europese supermarktsector zal nog niet snel voelbaar zijn, menen ook andere portfoliomanagers in Londen, zeker niet voor voedselretailers met fysieke winkels. Ahold Delhaize, dat op de beurs de voorbije maanden rake klappen moest incasseren, presteert volgens de analisten bijvoorbeeld beter dan de aandelenkoers doet vermoeden. Zeker de plannen om komend jaar voor twee miljard euro eigen aandelen in te kopen, moeten van het aandeel een winnaar maken in 2018.
Carrefour moet volumes eerst doen groeien
Om de prijs- en margedruk te verzachten moet er op nieuwe manieren met leveranciers worden samengewerkt, meent Ormiston nog. Dat Carrefour nu samen gaat inkopen met Fnac Darty is zo’n stap in de goede richting, zeker omdat het ook kan leiden tot een efficiënter gebruik van de winkeloppervlaktes op lange termijn.
Al vrezen sommige beursanalisten voor de transformatieplannen die Carrefour in januari bekendmaakt. Verder op kosten besparen zou een slecht idee zijn, klinkt het, omdat de Franse supermarktgroep nog volop volume en marktaandeel aan het verliezen is. Eerst zou de omzetgroei een boost moeten krijgen, want pas wanneer de volumes stabiliseren en weer groeien, kunnen besparingen iets op leveren. Anders riskeert Carrefour in een negatieve spiraal terecht te komen.