Ook wafels en speculaas verkopen sterk
In de eerste zes maanden van 2014 steeg de omzet van de koekjesfabrikant met 5 procent naar 167,8 miljoen euro. Dat is volgens het bedrijf te danken aan de groei van enkele merken binnen de groep. Vooral de Dinosauruskoeken deden het bijzonder goed.
Lotus verwierf in 2012 al de rechten op de populaire koekjes, maar moest toen nog wachten tot de licentie van concurrent Lu ten einde liep. Daarna werd er een uitgebreide reclamecampagne op poten gezet in België en Frankrijk. Lu kwam zelf op de proppen met het Azteken-gamma, maar dat kon de sterke prestaties van de Dinosauruskoeken niet drukken.
Ook andere segmenten binnen Lotus deden het goed: de verkoop van speculaaspasta vervijfvoudigde het afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk en ook in Frankrijk, Amerika en Nederland steeg de verkoop van speculaas en speculaaspasta. Het nieuwe formaat van de Luikse wafels, die er nu ook in een mini-vorm zijn, zorgde er dan weer voor dat ook de wafels een positieve evolutie doormaakten.
Stijging winst
Tot slot hadden ook verschillende investeringsprogramma’s van de voorbije jaren hun effect op de resultaten. Zo kwam er een herstructurering van de ontbijtkoekfabrieken in Nederland en verhuisde de frangipaneproductie van Lembeke naar Oostakker. In Lembeke kwamen nieuwe speculaaslijnen.
Dit alles samen zorgde er voor dat het recurrent bedrijfsresultaat uitkwam op 22 miljoen euro, 16,9% meer dan vorig jaar. Ook de nettowinst steeg flink, met 19,4%, naar 16 miljoen euro. “Het management is verheugd om te zien dat onder impuls van deze investeringen de rendabiliteit van de Groep fors vooruitgaat in het huidig boekjaar“, aldus Lotus in een persbericht.