Na de opening van een vierde vestiging staat CRU, de belevingsmarkt van Colruyt Group, dicht bij de rentabiliteit op exploitatieniveau, zegt businessunitmanager Jo Spiegeleer. Hij ziet potentieel voor tien tot twaalf verkooppunten.
“Geduld gehad”
We ontmoeten een bijzonder trotse Jo Spiegeleer in de nieuwe vestiging van CRU in de voormalige lambiekbrouwerij Eylenbosch in Dilbeek, een dag na de opening. Het is dan ook een bijzonder mooie realisatie in een knap stukje industrieel erfgoed. Een locatie die al sinds 2014 op de radar stond van Colruyt Group, maar de complexiteit van het gemengde project bracht met zich mee dat er veel tijd overheen ging.
“We hebben geduld gehad,” zegt de businessunitmanager, “maar nu kunnen we wel zeggen dat het plaatje klopt.” Hij wijst naar de binnenkoer waarop we uitkijken vanuit het eethuis Cuit: “Dit is toch magisch?” De omstandigheden waren nochtans erg moeilijk, met een tekort aan bouwmaterialen en medewerkers en een vertragende economie. Maar de winkel is open: “Ik ben fier!”
Nijpend personeelstekort
Is er veel veranderd aan de invulling van de CRU-formule?
“Nee. De tien métiers behouden hun plaats in het concept, en omdat we de ruimte hebben, brengen we hier ook het eethuis Cuit. In deze nieuwe winkel zie je elementen terugkomen van onze andere markten: de beenhouwerij doet denken aan die in Antwerpen, de voorraadkast eerder aan onze winkel in Overijse. We hebben hier in Dilbeek iets meer hout gebruikt, voor een warm gevoel, en ook wat meer ronde, vrouwelijke vormen. De ronde opstelling van de kassazone bijvoorbeeld verwijst naar een bierton. We zitten nu eenmaal in een voormalige brouwerij.”
Hoe evolueert de verhouding bediening tegenover zelfbediening bij CRU?
“We moeten oplossingen zoeken omdat we met een beperkte ploeg werken. Onze openingsuren blijven ongewijzigd, van 8u tot 18u30. Maar van maandag tot donderdag starten we pas vanaf 10u met bediening in wat wij het ‘koude gedeelte’ noemen, namelijk de afdelingen zuivel, beenhouwerij en vis. Zo kunnen onze vakmensen wat later starten. We gaan dat ook in Overijse doen. Eethuis Cuit opent voorlopig enkel op vrijdag, zaterdag en zondag, omdat we onvoldoende mensen vinden.”
Hoe nijpend is het personeelsprobleem?
“Ik ontbreek hier nog negen mensen. We lossen dat op met tijdelijke hulp vanuit Gent en Antwerpen en met flexijobbers. Ook de mensen van de interne ploeg springen bij. Ik ben vanochtend zelf de groenten en fruit gaan klaarzetten in Overijse, voor ik naar hier kwam. We doen dit samen. Alle neuzen staan bij CRU in dezelfde richting.”
“Klanten zijn onze apostelen”
De winkel in Dilbeek ligt aan een druk kruispunt langs enkele belangrijke invalswegen. Is het koopgedrag op zo’n locatie heel anders dan in een stad?
“Een stad leeft op een ander ritme, mensen combineren er hun winkelbezoek met andere activiteiten en het gemiddelde aankoopbedrag ligt wat lager. Voor een bestemmingswinkel als deze zijn klanten bereid om wel 20 tot 30 kilometer te rijden, net zoals men graag omrijdt voor een goed restaurant. Op dit kruispunt komen de wegen naar de omliggende gemeenten samen, het is een sterke locatie. We zien dat hier nu ook bestaande klanten komen van de winkels in Overijse en Gent. Zij zullen nu vaker komen. We gaan veel leren van de impact van deze vierde ligging.”
Merkt CRU dat het koopgedrag nu wijzigt door de crisis?
“Het aantal klanten vermindert niet, de gemiddelde besteding en het aantal artikels per ticket daalt licht. Onze klanten doen zichzelf graag een plezier, en iedereen maakt zelf de keuze tot waar het plezier in het bord of het glas mag gaan.”
Hoe werft CRU nieuwe klanten?
“We zijn er niet voor iedereen, dat weten we. Daarom is mond-tot-mond reclame voor ons de beste reclame. Onze klanten zijn onze apostelen. We nodigen iedereen uit om te komen kijken, te komen proeven. Zo vinden we ook medewerkers.”
Concrete uitbreidingsplannen
Hoe ver staat CRU nu nog van rentabiliteit?
“Als je louter naar de cijfers onder de streep kijkt: nog ver. Maar de eerste grote missie is rendabel te worden op het niveau van exploitatie en productie, en daar zijn we nu bijna. Deze vierde winkel in Dilbeek zal daartoe bijdragen: we hebben die schaalvergroting nodig. De interne ploeg wordt niet groter naarmate er winkels bijkomen. We hebben een grote sprong gemaakt tijdens de pandemie, als alternatief voor de horeca, en we weten die groei vast te houden. Ik geloof erin!”
Hoe groot is het expansiepotentieel van CRU?
“Ik zit toch in m’n hoofd met tien à twaalf winkels. Iedereen binnen Colruyt Group gelooft in ons concept – anders zouden we hier deze grote investering niet doen. We hebben concrete uitbreidingsplannen, maar ze zullen niet voor morgen zijn: reken op twee à tweeënhalf jaar. Elke bijkomende vestiging moet authentiek zijn, en een kind van zijn streek. Zulke locaties zijn niet makkelijk te vinden.”