Sinds de lancering in 2020 heeft My American Shop, een webwinkel voor Amerikaanse en Aziatische specialiteiten, elk jaar zijn omzet verdubbeld. Nu moet Europa voor de bijl. Ook voor B2B-activiteiten ziet oprichter Antoine Libois groot potentieel.
Fenomenale vraag
Het lijkt wel een Waalse versie van the american dream: na een familiereis naar Chicago begon de zestienjarige Libois vanuit zijn slaapkamer met het importeren en verkopen van Amerikaanse frisdrank, snoep en chips. Vandaag leidt hij als 23-jarige een e-commercebedrijf met vijftig medewerkers dat 2.500 producten verkoopt aan 200.000 klanten en daar een omzet van meer dan tien miljoen euro aan overhoudt. My American Shop bezorgt nu al in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland, maar straks moet de rest van Europa volgen.
De Amerika-fan begon met een webwinkel op Shopify met een 200-tal Amerikaanse referenties die je hier niet kon vinden, en besloot in volle Covid-periode om er vol voor te gaan. “Meteen was de vraag fenomenaal. We zijn al een paar keer moeten verhuizen. Onze twee depots in Nijvel, samen goed voor 5000 m², zijn ook alweer te klein geworden, dus we moeten nadenken over andere oplossingen.”
Noedels, sauzen en frisdranken
My American Shop doet wat traditionele retailers niet kunnen: “Supermarkten bieden enkel een basisassortiment aan, een klein aanbod van een vijftigtal producten. Bij ons vind je er tweeduizend. De gemiddelde bestelling bij ons bedraagt tien producten. Wij zijn de specialist.” Het bedrijf beheert de hele aanvoerketen zelf: van de import en de douanering tot herverpakken en verzenden. “We etiketteren zelf de producten in de taal van de klant. Voor de verzending werken we met partners als PostNL, bpost of Mondial Relay.”
Naast Amerikaanse producten kwamen er al snel Aziatische bij, waar ook een grote vraag naar is. Succesnummers in het assortiment zijn Aziatische instantnoedels, barbecuesauzen en het uitgebreide aanbod dranken. “Veel mensen zijn fan van Amerikaanse frisdranken met onderscheidende smaken. Fanta aardbei of ananas zijn echte bestsellers bij ons. Fanta biedt die immers niet aan in België of Frankrijk.”
Snelheid en wendbaarheid
Met trendy producten spreekt de e-tailer eerder jongeren aan, maar daarnaast zijn er ook meer traditionele producten voor een wat ouder publiek van expats, of mensen die de producten op reis hebben leren kennen.
De kracht van My American Shop zit in het gebruik van sociale media als marketingtool. “We hebben 200.000 volgers op TikTok, 100.000 op Instagram, 130.000 op Facebook en we werken samen met influencers. We volgen én creëren de hypes. We zijn snel en wendbaar, dat zit in de cultuur van dit bedrijf.” Van zijn ambitie maakt Libois geen geheim: “We willen de Europese marktleider in etnische producten worden. Dat is onze visie: ofwel worden we de leider, ofwel doen we het niet.”
Business-to-business als hefboom
De ondernemer noemt België “een ongelofelijke hub voor e-commerce”. En dat terwijl veel Belgische bedrijven net klagen over de hoge kosten die e-commerce hier bemoeilijken. “Met klagen kom je nergens”, vindt hij. “Je moet vooruitgaan. We hebben in onze raad van bestuur Jérôme Gobbesso, medeoprichter van Newpharma. Ook zij zijn begonnen vanuit een depot in Luik. Toch zijn ze erin geslaagd om jaar na jaar te blijven groeien, van nul naar 150 miljoen euro in minder dan acht jaar. Ook al hadden ze kunnen verhuizen over de grens, slechts twintig minuten verderop. We inspireren ons voor een stuk op hun model om hetzelfde te doen.”
Eén van de hefbomen voor verdere groei wordt de uitbouw van een business-to-business activiteit. “We krijgen nu meer en meer vraag van professionele klanten die deze producten als ‘in & out’ willen kunnen aanbieden. Daarmee boren we een markt aan die nog veel groter is dan de huidige. Dan spreken we niet langer over tientallen, maar wel over honderden miljoenen euros.”