Albert Heijn zag zijn marktaandeel in 2024 opnieuw groeien, zowel in Nederland als in Vlaanderen. De negatieve impact van de tabaksban werd ruimschoots goedgemaakt door de overname van Jan Linders.
Groei voor gezonde voeding
In Nederland steeg het marktaandeel van Albert Heijn van 36,8% in 2023 naar 37,7% in 2024, volgens de data van NielsenIQ. De marktleider wint er nu al voor het zesde jaar op rij marktaandeel, en dat ondanks de beslissing om al op 1 januari 2024 te stoppen met de verkoop van tabak – een half jaar voor het verbod inging. Een deel van de verklaring zit in het feit dat vorig jaar het eerste jaar was dat alle 44 overgenomen winkels van Jan Linders meetelden in de cijfers. Ook was de belangrijke decembermaand uitzonderlijk goed. Marktaandeelcijfers voor Vlaanderen geeft Albert Heijn overigens niet.
De retailer ziet een toename van het aantal klanten, een grotere trouw onder bestaande klanten én een toenemend succes van gezondere en duurzame producten: de verkoop van producten met Nutri-Score A of B steeg met 0,8% naar 48,8%, terwijl er in die categorieën juist minder producten vielen omdat de criteria strenger werden. De biologische omzet in groenten en fruit steeg met 16%. De online bezorgservice groeide voor het zesde opeenvolgende jaar met dubbele cijfers. Het Albert Heijn-huismerk is intussen al goed voor 55% van de omzet.
Ook expansie droeg bij tot de groei: de keten opende in 2024 dertien nieuwe winkels in Nederland en vijf in Vlaanderen. Hiermee kwam het totaal op 1.276 winkels.