Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.
“De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp”, klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de “grote drie” alvast op een rijtje:
strategie tegenover: | Carrefour | Colruyt | Delhaize |
---|---|---|---|
leveranciers | defensief | pragmatisch / transparant | offensief |
huismerken | “verhogen marktaandeel is prioritair” |
“moeten transparanter” “waken over imago” |
“één categoriemanager voor A- én huismerk” |
categoriemanagers | verantwoordelijk voor hun productgroep |
functie inkopers+categoriemanagers zal worden opgesplitst |
delen verantwoordelijkheid met “minder ervaren” inkopers |
bonussen | (geen antwoord) | “enkel collectieve bonussen” | “kwantitatieve en kwalitatieve criteria” |
De verschillen in detail
Strategie tegenover leveranciers
Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.
Strategie tegenover huismerken
Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de
categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde
productgroep onder hun hoede. Zo “doen de categoriemanagers de nodige
expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze
interne gegevens”, klinkt het bij Delhaize.
Colruyt positioneert zich
“niet agressief” inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn
zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, “erover
wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen”.
Voor
Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken
daarentegen een prioriteit: “Daarom hebben we speciale teams
samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers.”
Strategie tegenover categoriemanagers
Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een
productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het
assortiment en het vastleggen van een promotieplan.
Delhaize werkt
zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer
productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring
hebben).
Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers,
maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers
deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de
afdeling marketing.
Strategie tegenover bonussen
Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.
Het artikel “Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie” leest u hier.