Kaufland verandert van inkooppartner: de Duitse distributeur stapt over naar Agecore en wil zo internationaal de krachten beter bundelen met andere Europese retailers. De retailer verlaat daarvoor wel concurrent EMD.
“De ideale match”
De concurrentiestrijd op de Europese foodmarkt zet zich door achter de schermen, op het niveau van de inkoopallianties die de retailers aangaan om samen voordeliger in te kopen. Zo verliest European Marketing Distribution (EMD) nu Kaufland, dat de groep inruilt voor Agecore. Opgericht in 2015 op initiatief van Edeka omvat Agecore momenteel Colruyt (België), Conad (Italië), Coop (Zwitserland) en Eroski (Spanje). Opvallend: Colruyt Group is zowel lid van EMD (voor de huismerken) als van Agecore.
Als dochter van Lidl-groep Schwarz zegt Kaufland dat de inkoopstructuren van de andere Agecore-leden ideaal bij hen passen. “We werken samen met bedrijven die ook korte besluitvormingskanalen hebben,” zegt inkoopdirecteur Joerg Ossenberg-Engels aan Lebensmittel Zeitung. Naast langetermijnsamenwerkingen met leveranciers richten de activiteiten van de alliantie zich ook op onderwerpen als duurzaamheid, digitalisering, AI en het belang van merken.
Supermarktbedrijven kunnen nauwelijks nog zonder Europese partners: de inkoopcoalities zijn zo machtig geworden dat ze vorig jaar de aandacht trokken van de Europese Commissie. Er bleken echter geen aanwijzingen te zijn van concurrentiebeperkende effecten.