Vanaf volgende maand wil Inex zijn groeimelk Bambix via online platform Alibaba uitvoeren naar China. Het Oost-Vlaamse zuivelbedrijf verkoopt ook al klassieke melk in het Aziatische land.
Groeimelk op Tmall
Inex wil de groeimelk Bambix, die het in 2017 overnam van Danone, nu ook naar China brengen. Europees melkpoeder is al erg gewild in het land, omdat Chinezen meer vertrouwen hebben in de Westerse productvarianten, maar opvallend is dat de zuivelpoducent daarbij voor e-commerce gaat.
Het Oost-Vlaamse bedrijf rekent namelijk op het Albaba-platform Tmall, dat vooral bedoeld is voor Westerse premiummerken. “Met Tmall kunnen Chinese consumenten met kinderen heel gericht benaderd worden. Het platform zal een Bambix-omgeving maken op een website die Belgische producten promoot”, vertelt operationeel directeur Steven Dierickx aan De Tijd. “Het is voor Chinezen ook al veel normaler om voedingsproducten via thuislevering te bestellen”, verzekert hij.
Melk als cadeau
Toch blijft het moeilijk te voorspellen of Bambix ook in China zal aanslaan. Het is er immers een totaal nieuw product, want de Chinezen kennen vooralsnog geen groeimelk. Wat volgens Dierickx wel kan helpen is de reputatie van Belgische producten en dan in het bijzonder van Inex zelf. Het bedrijf levert er al vijf jaar klassieke melk. “Onze Belgische afkomst blijkt een enorme meerwaarde voor de Chinese consument. We zien zelfs dat Chinezen onze melk cadeau geven aan vrienden en familie. Inex is daar echt een premiumproduct.”
Wel staat de export van klassieke melk al even onder druk, vooral ten gevolge van de coronacrisis. Zo ligt de export op dit moment bijna een derde lager dan een jaar geleden, terwijl de transportkosten een stuk hoger liggen. “Om dat op te vangen, rekenen we op Bambix”, besluit Dierickx.