Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.
Miljardenafschrijving door Amerikaanse belastingwet
PepsiCo, de groep boven frisdranken als Pepsi en 7Up en snacks als Cheetos en Doritos, realiseerde in het vierde kwartaal een omzet van 19,5 miljard dollar (ruim 15 miljard euro), nagenoeg even veel als een jaar eerder. De nettowinst van 1,4 miljard dollar vorig jaar, smolt echter weg tot een verlies van 710 miljoen dollar (570 miljoen euro). Operationeel steeg de winst wel van 2,4 naar 2,6 miljard dollar (iets meer dan 2 miljard euro), maar boven op een herstructureringslast van 226 miljoen dollar deed PepsiCo in het kader van de nieuwe Amerikaanse belastingwet ook een afschrijving ter waarde van 2,5 miljard dollar, wat de enorme duik verklaart.
Wel voegde CEO Indra Nooyi daar meteen aan toe dat de lagere vennootschapsbelasting in de Verenigde Staten de komende jaren gunstige effecten zal hebben op de winst van PepsiCo.
Meer inzetten op e-commerce
Over heel 2017 zag PepsiCo zijn omzet met één procent toenemen tot 63,52 miljard dollar of net geen 51 miljard euro. De winst zakte 23% tot 4,9 miljard dollar of zo’n 3,9 miljard euro.
Voor het lopende boekjaar mikt de Amerikaanse frisdrank- en snackgigant op een “gelijkaardige groei” als in 2017. PepsiCo rekent daarvoor onder meer op e-commerce: de groep verkoot nu al online via de marktplaatsen van Amazon en Walmart en via specifieke merkensites. E-commerce vertegenwoordigde in 2017 nog maar 2% van de totale omzet.