Een discounter en een luxewarenhuis: dat ongewone huwelijk zijn Lidl en Galeria aangegaan in Berlijn. De discounter opende er twee nieuwe supermarkten bij de warenhuisketen.
Op maat gemaakt
De gelijkvloerse verdiepingen van de Galeria-warenhuizen op de Kurfürstendamm en op de Hermannplatz in Berlijn bieden nu ook plaats aan Lidl-supermarkten. De discounter heeft zich wel opgedirkt voor de gelegenheid: met houten panelen, een moderne look en extra focus op het versassortiment gaat Lidl er voor “een nieuwe winkelervaring”.
De indeling van de winkels was een extra uitdaging: beide supermarkten hebben meerdere in- en uitgangen, aangezien ze zowel langs de straat als langs het winkelcentrum toegankelijk zijn. Daar zijn de klassieke supermarkten en hun uitgestippelde klantenreis niet op voorzien. De vestigingen van 1.100 m² op de Hermannplatz en 1.300 m² op de Kurfürstendamm zijn bijgevolg op maat ontworpen.
Ondanks de beperkte oppervlakte voeren de supermarkten een assortiment van ongeveer 4.300 artikelen, inclusief non-foodproducten en een duizendtal plantaardige producten “voor de Berlijnse klant”. Lidl maakt zich sterk dat het flexibele nieuwe concept daardoor ideaal is voor “complexe locaties in stadscentra” en de discounter zo “deel van de oplossing” kan zijn voor zowel ruimtekorten als leegstand in de binnensteden.