Colruyt experimenteert met een zelfscannende winkelkar. De ‘Smart Cart’ is in eigen huis ontwikkeld en wordt de komende maand getest in Halle.
De kar scant…
In de Colruyt van Halle duikt deze maand een bijzondere kar op. De “Smart Cart” scant zelf de producten die klanten erin leggen. Op het eind van de winkelbeurt rekent de winkelkar ook automatisch af. Het systeem is te vergelijken met de Dash Cart van Amazon, maar Colruyt Group zegt deze zelf te hebben ontwikkeld.
“Een volgende stap richting de winkel van de toekomst”, zegt de supermarktgroep zelf. Al is het nog pril: in maart proberen enkele eigen medewerkers de kar uit, daarna volgt een grondige evaluatie en wordt bekeken of in de loop van 2024 ook klanten de kar kunnen testen.
De winkelkar “herkent” wat erin zit doordat de klant in de winkelkar de barcode van de producten scant. Producten zonder barcode, zoals groenten en fruit, voegen klanten na het wegen met een code toe. Slimme sensoren (onder andere met cameratechnologie) en AI controleren de correcte registratie en het gewicht van de producten. Op het scherm in het handvat kan je de lopende rekening opvolgen en je Xtra-boodschappenlijstje raadplegen – dat automatisch bijgewerkt wordt tijdens het winkelen.
… en rekent af
Betalen gebeurt automatisch, onder andere via Payconiq, op het moment dat de klant de winkel wil verlaten. Op langere termijn zal dat ook kunnen met Xtra Pay. “Het is de bedoeling om het registratieproces op de kar op termijn nog gevoeliger te versnellen met behulp van artificiële intelligentie en productherkenning, zodat het shoppen nog vlotter verloopt”, zegt COO Jo Willemyns.
Uiteraard ziet Colruyt dankzij het scherm op de winkelkar ook kansen voor retailmedia. De Smart Cart kan een digitaal platform worden waarop de klanten bijkomende diensten kunnen worden aangeboden, bijvoorbeeld om hen te helpen om producten te vinden in de Colruyt-winkels, promoties te herkennen en boodschappenlijstjes te beheren. “Het wordt op termijn dus mogelijk deze kar in te zetten als communicatie- en interactiekanaal met de klant op hét meest relevante moment voor hen en voor ons: een interessante opportuniteit”, besluit Willemyns.