Unilever brengt zijn ijsjesdivisie tegen het einde van het jaar naar de beurs onder de naam The Magnum Ice Cream Company. Intussen ligt het bedrijf opnieuw overhoop met het activistische merk Ben & Jerry’s.
“Extreem succesvol merk”
De naam werd gekozen omdat Magnum volgens topman Peter ter Kulve een “extreem succesvol en geliefd” merk is, schrijft het FD. Ook Ben & Jerry’s, Cornetto en Ola zijn onderdeel van de ijsdivisie die vorig jaar goed was voor een omzet van 8,3 miljard euro. Unilever brengt het bedrijf apart naar de beurs omdat ijs een complexe business is met hoge kosten. De multinational wil zich concentreren op zijn sterkste merken.
Intussen lopen de spanningen tussen het moederbedrijf en Ben & Jerry’s opnieuw op. Unilever zou CEO David Stever onterecht ontslagen hebben omwille van zijn politieke activisme. Het ijsjesmerk heeft nu officieel klacht ingediend bij een Amerikaanse rechtbank. Bij de overname door Unilever in 2000 kreeg Ben & Jerry’s immers een onafhankelijke raad die autonoom mag beslissen over de toepassing van de sociale missie van het bedrijf. Die afspraak zou nu geschonden zijn.
Vorige maand doken er nog geruchten op dat oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield “hun” merk weer zouden willen overkopen van Unilever, maar het merk is volgens de multinational niet te koop.