Paardenvlees
De problemen in België zouden vooral stammen uit het paardenvleesschandaal. Toen in één type bereide maaltijd het DNA van paarden werd gevonden, moest Iglo ingrijpen en acht bereide maaltijden uit de rekken halen. Die werden gemaakt door de Belgische producent Frigilunch, waardoor er dus vooral moest ingegrepen worden op de Belgische markt.
“De marktcondities in België zijn al een tijdlang uitdagend, en er was een gevoelige impact van het paardenvleesschandaal“, aldus Iglo in zijn jaarverslag volgens zakenkrant De Tijd.
Die uitdagende marktcondities beginnen al in 2009, toen de omzet met negen procent zakte tot 60 miljoen euro. De toenmalige manager van de Benelux – die nog geen twee jaar in functie was – werd toen vervangen door de Belg Hans Peters. Drie jaar later, in 2012, werd ook hij vervangen. Sindsdien communiceert Iglo niet meer over de Belgische cijfers, al zouden die ondertussen gezakt zijn tot onder het niveau van 2009.
Wereldwijd mindere resultaten
Ook op andere markten deed Iglo het onder de verwachtingen: de omzet daalde in 2013 met 2,8 procent tot 1,52 miljard euro. De ebitda lag 12 procent lager en kwam uit op 306,6 miljoen euro.
Iglo wijt de mindere resultaten aan de economische crisis. Consumenten geven daardoor minder geld uit aan eten en grijpen ook sneller naar huismerken.