Tien nieuwe marktgebieden
Ook in 2014 heeft Spar als ’s werelds meest mondiale merk in foodretail zijn geografische spreiding verder opgevoerd. Tien nieuwe marktgebieden, waaronder vijf landen en nieuwe regio’s in Rusland en China (waarin Spar elders al aanwezig wass), maakten met Spar kennis. Met deze expansie is Spar nu aanwezig in veertig landen op vier continenten.
Ruim 250 organisaties exploiteren nu winkelformats van Spar, die geschikt zijn voor zowel ontwikkelde als opkomende markten. De drie grootste landen voor de groep zijn de traditionele Spar-grootmachten Oostenrijk, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk: daar was de jaaromzet respectievelijk 5,9 miljard euro, 4,3 miljard euro en 3,2 miljard euro.
In het grootste Spar-land (Oostenrijk) groeide de omzet met 1,9%, flink minder dan de 4,3% van vorig jaar. In Zuid-Afrika was de procentuele groei (gemeten in de lokale munt, dus niet omgerekend naar euro’s) 7,8%. De grootste groeipercentages realiseerde Spar in grote markten als Rusland en China, waar het een omzetgroei (in de lokale munt) van respectievelijk 33 en 25 procent wist te realiseren.
“In 2014 hebben we liefst vijf landen in Azië (Indonesië en India), Afrika (Angola en Malawi) en Oost-Europa (Georgië) aan Spar toegevoegd”, zegt vertrekkend managing director Gordon Campbell. “Onze strategie van groeien in nieuwe en opkomende markten en het consolideren van onze positie in onze meer ontwikkelde kernmarkten, betaalt zich uit.”
Omzet Spar Nederland blijft dalen, België groeit minimaal
Net zoals in 2013 duidelijk zichtbaar was, presteerden België en Nederland ook in 2014 heel anders: in thuisland Nederland ging ook in 2014 de Spar-omzet weer flink onderuit. Met een ruim drie procent lagere omzet die in 2014 op bijna 432 miljoen euro uitkwam, staat Nederland nu op de 17e plaats in de rangschikking van Spar-landen.
De Spar-tak in België doet het met een ruim dubbel zo grote omzet (ruim 887 miljoen euro) veel beter en staat in de ranglijst van Spar op de 12e positie. Toch blijft de omzetgroei over 2014 steken op minder dan één procent: dat is toch een heel wat lagere groei dan de 4,6% omzetgroei die de twee Belgische Spar-organisaties over 2013 noteerden.
Stuwende kracht Campbell vertrekt
In de 22 jaar dat hij aan het roer staat bij Spar International is managing director Campbell de stuwende kracht achter deze enorme geografische spreiding van Spar. Hij zal eind dit jaar echter terugtreden en wordt vanaf januari 2016 opgevolgd door Tobias Wasmuth, nu nog managing director van Spar China en hoofd marketing & retail bij Spar International.
“In de afgelopen decennia heeft Gordon Campbell een buitengewone bijdrage geleverd aan Spar International”, reageert Leo Crawford, voorzitter van Spar International in een persverklaring. “Gordon is een pionier in de wereld van mondiale retail en hij heeft ervoor gezorgd dat Spar een enorme groei en expansie heeft doorgemaakt.”