Croky is de licentie kwijt van Hula Hoops aan het Duitse Chio, en dat kan de chipsproducent maar moeilijk verkroppen. Beide bedrijven vechten nu een stevig robbertje uit, zowel voor de rechtbank als in de supermarkten.
Geringde tweestrijd
Ruim vijftig jaar lang mocht Croky de geringde snacks van Hula Hoops verdelen in de Benelux, maar sinds 1 juli is aan die licentieovereenkomst een einde gekomen. Het is nu de Duitse merkeigenaar Intersnack die via dochter Chio het merk distribueert. Om niet ongeringd door het leven te hoeven, lanceerde Croky prompt een eigen variant: Croky Rings, meteen in de markt gezet met een fikse kortingcampagne, zo bericht De Tijd.
De chips zijn aan de helft van de prijs te vinden bij Delhaize, Carrefour en Colruyt. Als ze nog te vinden zijn, tenminste, want het succes zou zo groot zijn dat sommige supermarkten al met lege rekken kampen. Chio kon niet achterblijven en sinds enkele weken stunt ook Hula Hoops met 1+1-acties bij Delhaize en Albert Heijn. De supermarkten voelen zich ondertussen genoodzaakt kant te kiezen. Omdat Croky al bij heel wat supermarkten in de rekken lag, kozen Colruyt Groep en zijn Retail Partners voor Croky Rings, net als Carrefour. Ahold Delhaize biedt ze allebei aan.
De strijd wordt echter ook juridisch uitgevochten. Zowel Croky als Chio daagden elkaar voor de rechtbank, zij het dan andere in andere talen: de moedermaatschappij van Croky trok naar de Nederlandstalige Brusselse ondernemingskamer, Intersnack naar de Franstalige tegenhanger. Croky-eigenaar argumenteert dat de nieuwe verpakkingen van Chio te sterk op “hun” vroegere emballages lijken, terwijl de Duitsers het niet kunnen verteren dat Croky nu z’n eigen ringvormige snacks op de markt brengt. Hoe en waar de zaak verder gaat, wordt op 31 oktober besproken.