Volgens nieuwe cijfers van GfK hebben Duitse supermarktketens als Edeka en Rewe in 2019 sterkere groeicijfers neergezet dan de harddiscounters Aldi en Lidl. De verklaring: naarmate hun koopkracht stijgt, stellen shoppers steeds hogere eisen op het vlak van winkelbeleving en duurzaamheid.
Moeilijke evenwichtsoefening
In het land dat nochtans de bakermat is van de harddiscounters, wisten de grote supermarktketens vorig jaar hun omzet met ongeveer 3% te verhogen, terwijl discounters het moesten stellen met een groei van 0,9%. Volgens GfK eisen consumenten naast aanvaardbare prijzen steeds nadrukkelijker ook een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod van duurzame producten. Supermarkten maken deze moeilijke evenwichtsoefening momenteel beter dan discounters, schrijft het Duitse vakblad Lebensmittel Praxis.
Tien jaar geleden was de prijs voor de meeste mensen nog belangrijker dan de kwaliteit, maar intussen zijn de reële lonen in Duitsland gestegen en dat heeft zo zijn gevolgen voor het koopgedrag: 55% van de consumenten besteedt bijzondere aandacht aan de kwaliteit bij het winkelen, terwijl slechts 45% vooral naar de prijs kijkt. Volgens de studie zijn met name jongere consumenten op zoek naar versheid, regionale herkomst, ambachtelijke producten en kleinere producenten.
De afgelopen jaren leken de harddiscounters haast onaantastbaar, en hun verdere opgang in de meeste Europese landen blijft indrukwekkend. Toch is deze opmerkelijke evolutie op de Duitse markt geen alleenstaand geval: vorige maand raakte bekend dat Aldi en Lidl ook in Nederland marktaandeel moesten inleveren. De grote winnaar was er Jumbo, een formule die lage prijzen weet te koppelen aan een breed assortiment en een aangename winkelbeleving.